• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ettermontering av varme til gråvannstank?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Ferskvannstank, VV-bereder og alt av slanger og koblinger er montert inni bilen, eller i områder som hvertfall delvis blir oppvarmet, men gråvannstanken ligger helt ubeskyttet under bilen, og jeg tror heller ikke den er vinterisolert. Her er et par bilder:

20221002001-w900.jpg


20221002002-w900.jpg


Jeg har vært i kontakt med Dethleffs sentralt i Tyskland, og de sier at bilen ikke er utstyrt med vinterpakke, men at den i utgangspunktet kan brukes hele året så lenge det er fyring/varme i bodelen. Jeg er imidlertid redd for at gråvannet vil fryse ved vintercamping, og det blir fort litt krise hvis jeg ikke får tømt tanken.

Finnes det noe varmeelement (kabel/folie el.l.) jeg kan ettermontere for å hindre at tanken eller utløpsrøret fryser, og er det noen her inne som har god erfaring med dette? Hvordan kan jeg ev. på best måte tine opp tank/rør hvis jeg skulle være uheldig og det fryser mens jeg er på tur og fricamper?

Takknemlig for alle tips og forslag! :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag köpte en 2m 12V värmekabel från Kina och lindade upp på utloppsledningen.
Sedan isolerades ledningen med armaflex och ytterst skyddsplast.
Har kört den två vintrar nu utan att det fryser ihop.
Slår lite spolarvätska i avloppet så fryser inte tanken ihop lika lätt.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Takk for tips! En slik varmekabel virker som en grei investering ja :msn_thumbup:

@Bäckis1843 Er det spylervæske eller frostvæske du mener? Jeg har en dunk med frostvæske som jeg kjøpte inn med tanke på å ha i toalettanken (separat tank) for å unngå at den fryser, men jeg ser også at man blir anbefalt å ha litt frostvæske i slukene for å hindre frost ved vinterlagring. Det finnes vel også to typer; den vanlige som brukes i bilmotorer og som er giftig, og en litt mindre farlig som man kan ha i ferskvannsystemet bare man passer på å skylle rør og tank grundig før bruk igjen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Takk for tips! En slik varmekabel virker som en grei investering ja :msn_thumbup:

@Bäckis1843 Er det spylervæske eller frostvæske du mener? Jeg har en dunk med frostvæske som jeg kjøpte inn med tanke på å ha i toalettanken (separat tank) for å unngå at den fryser, men jeg ser også at man blir anbefalt å ha litt frostvæske i slukene for å hindre frost ved vinterlagring. Det finnes vel også to typer; den vanlige som brukes i bilmotorer og som er giftig, og en litt mindre farlig som man kan ha i ferskvannsystemet bare man passer på å skylle rør og tank grundig før bruk igjen.
Spolarvätska (T-blå).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det går åt stora mängder T blå för att få frysskydd i en tank som rymmer typ 100 liter...
Nja. Det beror både på omgivande temperatur, vattnets temperatur och mängden vatten.
100liter vatten som håller 20grader tar ganska lång tid innan det fryser.
Sänker man frystemperaturen ett par grader klarar man sig ännu längre.
Det som oftast fryser är avtappningen.

På en av "mina" fastigheter finns det en sprinkler tank på runt 100m3 som står utan värme utomhus utan att frysa.
Dock är anslutande rör frostskyddade....
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jag har heat pads pa mina tankar.
Sok pa amazon sa hittar ni en hel del.

sok aven pa utlandska amazon, ger fler resultat

mina fungerar ypperligt, ger bra varme och haller tanken flytande trots vintervader.
Interessant! Hvor mange har du brukt, og hvor/hvordan er de montert? 100W/stk er jo et ganske høyt forbruk, hvor ofte og lenge pleier du å kjøre dem?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Interessant! Hvor mange har du brukt, og hvor/hvordan er de montert? 100W/stk er jo et ganske høyt forbruk, hvor ofte og lenge pleier du å kjøre dem?

Jag har en pa gra och en pa svartvatten. 100W pa varje, jag hittade en modell med inbyggd termostat (sa man inte kokar bort tank innehallet, borde ju vara mojligt att byta termistorn i plattan sa att den bara ger 20C eller vad man nu onskar) , sa nar de startar tar de en del, men sedan ligger de pa ca 4A i timmen vid kontinuerlig drift. De ar limmade direkt mot tanken, samt en isoleringsskumskiva limmad utanpa sa att varmen gar in i tanken (den mesta i vilketfall). da jag anvander duchen med varmt vatten, sa haller gravattan tanken ganska god temp hela tiden, svartvatten far varmas lite mer for att halla varmen. da jag har anvant dem har jag kort mycket pa dagarna eller haft el inkopplad vid langre stopp hos vanner eller stallplats. Kanske inte optimalt vid langre fricamping utan elverk... har aven funderat pa att satta dit en 100W 220V eftersom jag ofta har el pa ett eller annat satt.

Har har du ett alternativ for ror och kopplingar ocksa.
Funderar aven pa en liknande varmare for mitt nasta lithium bygge.
 
Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jag har en pa gra och en pa svartvatten. 100W pa varje, jag hittade en modell med inbyggd termostat (sa man inte kokar bort tank innehallet, borde ju vara mojligt att byta termistorn i plattan sa att den bara ger 20C eller vad man nu onskar) , sa nar de startar tar de en del, men sedan ligger de pa ca 4A i timmen vid kontinuerlig drift. De ar limmade direkt mot tanken, samt en isoleringsskumskiva limmad utanpa sa att varmen gar in i tanken (den mesta i vilketfall). da jag anvander duchen med varmt vatten, sa haller gravattan tanken ganska god temp hela tiden, svartvatten far varmas lite mer for att halla varmen. da jag har anvant dem har jag kort mycket pa dagarna eller haft el inkopplad vid langre stopp hos vanner eller stallplats. Kanske inte optimalt vid langre fricamping utan elverk... har aven funderat pa att satta dit en 100W 220V eftersom jag ofta har el pa ett eller annat satt.

Har har du ett alternativ for ror och kopplingar ocksa.
Funderar aven pa en liknande varmare for mitt nasta lithium bygge.
Takk for utfyllende svar, dette skal jeg sjekke opp nærmere! :)
 
Toppen