• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett tips på mobilt bredband

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Har Telenor som mobil operatör.
Dom erbjöd mig två månaders fri mobilsurf, ordinarie pris 59/mån.
Att surfa på mobilen är inte kul... men dom flesta moderna telefoner går att använda som modem. Kopplade min telefon (sonyericsson) till min laptop, körde sonyericsson applikationen "PC Suite". Här koppla jag upp mig till internet.
Nå får jag mobilt bredband till en lägre kostnad än vad dom erbjuder via "normalt" mobilt bredbands abonnemang.
Bra eller hur? :)
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ett tips på mobilt bredband

Tack för tipset. Berätta gärna mer, hur det går till rent praktiskt och vad det ev behövs för sladdar och programvara.
Jag har en S/E W800i... funkar det med en sån måntro?

Mvh
Rolle
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Ett tips på mobilt bredband

Använder sladden som följde med mobilen dvs en USB kabel "telefon-dator".
Sedan är det bara att använda programvaran som även den följde med vid köpet, går även att ladda ner från deras hemsida.
Att köra telefonen som modem funkar givetvis mot övriga operatörer, om man har ett abonnemang med fri surf (annars kan det bli dyrt). Telenor kostar 59/mån med vanlig 3G, tror att det kostar 119/mån med turbo surf. Jag själv tycker vanlig 3G hastighet räcker för mina behov.

Gå in på sonyericsson hemsida och se om din telefon har modem funktion, troligen har den detta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ett tips på mobilt bredband

Du kan även använda 3G-modemets simkort i mobilen. Med Tele2:s kort kan du även ringa till låg kostnad (17 öre/min till fasta abonnenter i hela Europa).

Med Joikuspot kan man då använda mobilen som wlan och slipper sladdar.
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ett tips på mobilt bredband

Hej,
den lösningen, tycker jag, ska jämföras med fri surf för 99 kr/mån som Telenor tillhandahåller.
Utan kostnad för modem och ingen startavgift.
Det intressanta är vilken hastighet du får med mobilen.
V-backen ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ett tips på mobilt bredband

Nackdelen med Telenor, Tre och jag tror också Telia är att du inte kan ringa med 3Gmodemkortet.

Det fina med detta är att du slipper ett vanligt mobilabonnemang med fasta kostnader. Du kan använda samma kort till både och. Hos Tele2 fick man ett extrakort när man beställde 3G-modem men jag vet inte om det fortfarande är så (2 kort med en kostnad 99 kr/mån).

384 kB/sek räcker inte långt du måste upp i turbofart som ligger runt 2-3 MB/sek (inte 7.2 som reklamen säger).
 
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Ett tips på mobilt bredband

3G ger 384 kbit/s
3G turbo ger MAX 7.2 Mbit/s

Det fina är att du använder din telefon, behöver inte ett extra "mobilt bredbands modem".
För vanlig surf så räcker 384kbit/s tycker jag, men där kan man ha olika åsikter.

Givetvis så måste telefonen vara av en nyare model med 3G funktion, dom senare har även turbo surf dvs stödjer 7.2 Mbit/s
 
Toppen