• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett batteri till.

F

F.d. 53498

Guest
Vi har 1st 80 amp gelbatteri till bodelen. Det står under passagerarstolen. Vi vill sätta in 1 till i vår Hobby 750 -08. Jag vet att det får plats under förarstolen. Har någon gjort detta? Hur drar man kablarna och vilken area skall de ha? Är det + till + och - till - som gäller?

Tacksam för hjälp och tips.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ett batteri till.

Stämmer som Håkan skriver samt läste jag någon skrev (och som jag kopplade det) att man laddade in plusen på ena batteriet och minusen på det andra batteriet .
Han (vem det nu var ) menade att då bli rdet mera genomströmning genom batterierna när det laddas och det kan ju säkert stämma .
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.612
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ett batteri till.

De batteriexperter vi talat med hävdar att ovanstående är en myt!

När det gäller kablar så har vi ett tips: Köp 16 mm² startkablar och tag bort klämmorna (kräver bågfil eller bultsax). 2,5 m långa startkablar räcker precis för att parallellkoppla batterierna. Kostar en hundralapp på Biltema. Använd helst batterikabelskor av snabbbtyp (90 kronor paret på Biltema). Dessa har ett "spänne" av plast, som alltså ger ett isolerande skydd åt anslutningen så att du inte riskerar kortslutning mot stolens underrede.
Kom ihåg att batteriet ska sitta väl fast och vara placerat i en box som kan fånga upp syran, om batteriet skulle spricka eller börja läcka av annan anledning.
Om batteriet inte är "underhållsfritt" (= omöjligt att underhålla), måste det dessutom ventileras uti det fria.
 
Senast ändrad:

Funkman

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
3519
Medlemskap
2021
Sv: Ett batteri till.

Hallå, jag har också en Hobby 750 -07

Jag satte ett extra batteri i utrymmet bakom förarstolen(där sitter säkringar för 220 volt) Under sitsen precis bakom förarstolen.

Sedan drog jag kablar under mattan(25 kvadratskabel) fick tipset av en polare som jobbar med bilar och båtar.

Plus till plus och minus till minus.
Det funkar kanon.

Jag satte ett 160 A batteri där och bytte mitt gamla till ett 104 A.
Ett tips bara, det var krångligare att försöka sätta det under förarstolen, tyckte jag i alla fall.

Lycka till
/Lars-Åke
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Ett batteri till.

Bengt-Åke Linder förstår du inte vad det innebär om man kopplar ihop två batterier med + till¨- och - till + . Det är ju KORTSLUTNING av två stycken seriekopplade batterier. I bästa fall brinner kablarna man kopplat ihop batterierna upp men risken är stor att något antänds och/eller att batterierna blir skadade !
Så nog blir det genomströmming i batterierna !
// Göte J
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ett batteri till.

Vad Bengt-Åke Linder menar är att de båda batterierna är hopkopplade + till + och - till -. Sedan kopplas plusmatning och förbrukning till + på det ena batteriet och minusmatning och förbrukning till - på det andra.

Jag har dock svårt att se vad vitsen skulle vara under förutsättning att de båda batterierna är hopkopplade med riktigt grova kablar. Skulle det vara klena så kanske det skulle kunna ha någon betydelse.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ett batteri till.

Jag är tacksam för de tips jag fått. Jag kommer nog att ställa ett batteri i lådan under vinkelsoffan bakom förarstolen. Ibland tycker jag mig ha läst att det skall vara samma batteri 80 +80 som man kopplar ihop. Jag förstår att i det föreslagna utrymmet finns plats för ett större batteri. Fungerar det att sätta ett ca 140 amp av Gel tillsammans med mitt 80 amp Gel? Kommer vår nya laddare på 22 amp räcka till för en sådan installation? Nya laddare säger jag pga att förra helgen så pajade batteri samt laddare och nya monterades på Forsbergs i Hyssna, allt på garantin. Tack Forsbergs för kanonjobb och tack JR för all hjälp med parabol och kontakt med Forsbergs- vilken service. Jag lyfter på kepsen för Micke på JR och hans personal.

Givetvis fortsatt tacksam för råd och tips.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Funkman

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
3519
Medlemskap
2021
Sv: Ett batteri till.

Bara ett tips.
Det ska vara lika gamla batterier(helst nya alltså) likadan sort(gel, agm) men det kan vara olika amperestyrka, det spelar ingen roll.
Batteriladdningen tar bara längre tid, det fungerar lika bra.
ha det fint i midsommar
/Lars-Åke
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.612
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ett batteri till.

Så här skriver Tudor i sin "Batterihandbok" när det gäller parallellkoppling:

Parallellkoppling:
– batterierna ska ha samma nominella spänning.
– batterierna kan ha olika kapaciteter.
– batterierna kan ha olika ålder.

Vem ska man lita på? Batteritillverkaren eller någon självutnämnd "expert"? (Med det sista syftar vi inte på någon särskild person...)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ett batteri till.

Detta med olika ålder på batterier är ett omdebatterat ämne. Själv har jag erfarenhet av att koppla ihop två batterier av olika fabrikat och med en åldersskilnad på åtminstonne två år. Jag märkte inga som helst problem med detta men det är möjligt att det med mätutrustning och laboratorietester går att påvisa skillnad. Då återstår frågan om denna eventuella skillnad motiverar ett inköp av två batterier och kasserande av ett något äldre men fungerande.

Jag har också erfarenhet av att koppla ihop tre nya batterier från samma tillverkningsserie. Jag kunde inte märka någon skillnad där heller. Men återigen kommer vi till detta att det kanske är mätbart med tillräcklig avancerad mätutrustning.

Det som är vikigt i det praktiska livet är däremot att det är samma typ av batterier, alltså bly/syra, gel eller AGM eftersom dessa sorter kräver olika laddspänningar.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Ett batteri till.

Så här skriver Tudor i sin "Batterihandbok" när det gäller parallellkoppling:

Parallellkoppling:
– batterierna ska ha samma nominella spänning.
– batterierna kan ha olika kapaciteter.
– batterierna kan ha olika ålder.

Vem ska man lita på? Batteritillverkaren eller någon självutnämnd "expert"? (Med det sista syftar vi inte på någon särskild person...)


Jag tycker du skall lita på Tudors bok i detta fallet istället för forumets självutnämnda experter.
Jag hade själv olika batterier parallellkopplade i min förra husbil och det funkade.

Piraten
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ett batteri till.

Tack för all hjälp. Jag skall köpa ett gel på ca 140 amp. Det 80 jag har nu är 2 veckor gammalt så det räknar jag som nytt. Jag kommer att placera det i sittbänken och koppla ihop med startkablar på det sätt som föreslagits.
Vilken kunskap och vilken hjälp det finns att få.
Återigen Tack Tack.

Nu gäller det bara att få tag på ett batteri till vettigt pris, någon som har förslag på inköpsställe?
 
Toppen