• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ESC, ASR, Traction Control, Hill Holder....?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2026
Vi är spekulanter på en Fiat HB -13 med MJ 150 motor och automatlåda.
Hur vet man vad som finns i bilen?
Är något inbyggt från början som standard?
Det enda jag hittat är en liten knapp ovanför växelspaken med en symbol av en bil med pil upp och pil nerför.
I någon beskrivning jag läst kallas knappen för "UP"!
Vad betyder den?
Hur fungerar funktionen Hill Holder, har den en egen knapp?

Hoppas på lite förklaringar
Göran S.
 
Sv: ESC, ASR, Traction Control, Hill Holder....?

Knappen UP... optimerar automat/comfortmatic växlingen i branta uppförs- eller nedförsbackar. Vi har en 180 hk motor med comfortmatic...med hillholder inbyggd , krävs ingen speciell knapptryckning för den.
Jag skulle ringa Fiat för att kolla vad bilen har för utrustning vid registrering.
 
Sv: ESC, ASR, Traction Control, Hill Holder....?

Bra sida hos Fiat men där står det att Hill Holder är integrerad I ESC!
Hur vet man om man har ESC?
Är det en knapp för den?

UP-knappens symbol verkar ju stämma med beskrivningen du gav, Sonic.
Det är alltså inte den som är Hill Holdern!?

Får väl ta en prat med Fiat.
 
Sv: ESC, ASR, Traction Control, Hill Holder....?

På Fiat med manuell växellåda och multijet 150 hk fungerar hill holder automatiskt vid lutning 5% eller mer det är bara att hålla foten på bromspedalen, trampa ur och lägga i växeln. När det är dags att köra har man ca 2 sekunder på sig att flytta högerfoten till gaspedalen och köra. Har fungerat klandrfritt. Enda kruxet är att man inte vet tiktigt när det lutar 5%.
 
Tillbaka
Toppen