• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ersättningar för resor vid garantireprationer

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Enligt konsumentköplagen har du rätt att få ersättning för resor till och från verkstad med din husbil samt även för privatbil om du tvingas lämna bilen för flera dagar.
Du har även rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst för dig själv och eventuell medhjälpare.
Ersättningen är för närvarande 18.50 kr per mil för husbil eller privatbil.
Verkstaden kan begära intyg från din arbetsgivare på att du tagit tjänstledigt.
Ett exempel:
Du bor i Skövde, köpt husbil i Örkeljunga. Garantirepration, firman vill ha bilen i tre dagar.
Husbil Skövde - Örkeljunga t.o.r. 27 mil x 2 = 54 mil x 18.50 = 999:- kr
Privatbil Skövde - Örkeljunga t.o.r. 27 mil x 4 = 108 mil x 18.50 = 1998:- kr
Förlorad arbetsinkomst 2 personer 21 timmar á 200:- kr per timme = 4200:- kr

Totalt ska husbilsfirman ersätta dig med 7 197:- kr

Om alla sätter detta i system att ta betalt för körningar så kommer nog husbilsfirmorna att bli mer nogranna i sina reprationer!

Du kan läsa mer om detta på www.konsumentverket.se under Konsumenträtt,
Fel på varan.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ersättningar för resor vid garantireprationer

Har fått sådan ersättning för resor från säljföretaget vid garantiärenden efter hänvisning till konsumentköplagen. Inte varit några problem alls. I vissa fall även lite ersättning för eget arbeta när jag avhjälpt felet själv. Som pensionär har ju arbetstid inte varit tillämpligt.
Roadglider
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Ersättningar för resor vid garantireprationer

Men om firman inte vill ge dig ersättning är konsumentköplagen tämligen tandlös:mad:.
Har tyvärr råkat ut för detta, kom ihåg okså att efter 6 mån ligger bevisbördan på konsumenten att bevisa att felet är ett ursprungsfel, inte helt lätt i en del situationer / fel.

Min erfarenhet är att när man stångat pannan blodig ett tag med att försöka övertyga en oseriös handlare så ger man upp.

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest
Sv: Ersättningar för resor vid garantireprationer

Det var inte så självklart!
Ersättning KAN utgå om man har gjort fel vid reparation eller leveransförsening!
Men det är nog långsökt.

Häls :mcride: 571
 
Toppen