• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Ersätta Calira LG420 Kabe

PeterE63

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
32697
Medlemskap
2021
Tack för godkännande till Husbilsklubben
Har en fråga, laddaren i vår Kabe 740 2012 har gett upp, det är en Calira Lg420 och centralen SVB30. Har kollat och vet att man kan ersätta den med LG430 (10500kr) eller laga eventuellt.
Men min fråga är kan jag ersätta med en annan laddare och behålla samma funktioner?
 

PeterE63

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
32697
Medlemskap
2021
Är inte säker på att det är så enkelt, vill ju ladda bodelsbatteriet och sen övergå till laddning av bilbatteriet. Har ju också solcell, osäker på hur allt påverkar varandra. Det går ju en kabelmatta mellan elcentralen och laddaren också
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är inte säker på att det är så enkelt, vill ju ladda bodelsbatteriet och sen övergå till laddning av bilbatteriet. Har ju också solcell, osäker på hur allt påverkar varandra. Det går ju en kabelmatta mellan elcentralen och laddaren också
Prova koppla in en annan laddare,det kan vara så att laddaren laddar båda batterierna över en viss spänning,eller köp två laddare blir klart billigare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle först kolla upp möjligheten att få dem gamla felsökt/reparerad.

Att köpa en ctek i den storleken blir nog inte billigare, du behöver minst en 20A laddare, för att även driva förbrukare och samtidigt få någon laddning över.
 

PeterE63

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
32697
Medlemskap
2021
Jag skulle först kolla upp möjligheten att få dem gamla felsökt/reparerad.

Att köpa en ctek i den storleken blir nog inte billigare, du behöver minst en 20A laddare, för att även driva förbrukare och samtidigt få någon laddning över.
Ska se vad dom säger på verkstan, vi hade åsknedalag som pajade Body computern bilen och fick tbx bilen en halvtimme innan semestern och firman stängde. Så det var semester eller inte att välja på och det borde gå på försäkringen. Annars har jag kontaktat en firma för rep.
Dometic har fina laddautomater till bra pris men frågan är om dom går att koppla in
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ska se vad dom säger på verkstan, vi hade åsknedalag som pajade Body computern bilen och fick tbx bilen en halvtimme innan semestern och firman stängde. Så det var semester eller inte att välja på och det borde gå på försäkringen. Annars har jag kontaktat en firma för rep.
Dometic har fina laddautomater till bra pris men frågan är om dom går att koppla in
Eller denna
 

PeterE63

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
32697
Medlemskap
2021
Har sökt lite i forumet och då hittat lite om inkoppling av Ctek och Calira svb30 osv. Men jag hängde inte med riktigt hur det skulle kopplas, kan någon ge en enkel förklaring gärna i punktform till inkoppling av antingen en lämplig Ctek som ersätter original Calira Lg420 eller inkoppling av Dometic 1235 ihop med svb30. Vill gärna ha en plan B ifall verkstaden säger att det inte går på försäkringen av någon anledning. Vore oerhört tacksam, vet att det finns många el kunniga här på forumet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har sökt lite i forumet och då hittat lite om inkoppling av Ctek och Calira svb30 osv. Men jag hängde inte med riktigt hur det skulle kopplas, kan någon ge en enkel förklaring gärna i punktform till inkoppling av antingen en lämplig Ctek som ersätter original Calira Lg420 eller inkoppling av Dometic 1235 ihop med svb30. Vill gärna ha en plan B ifall verkstaden säger att det inte går på försäkringen av någon anledning. Vore oerhört tacksam, vet att det finns många el kunniga här på forumet.
Du har troligen läst om inkoppling av Ctek 250 till Calira,detta är en DCDC laddare och något helt annat än det du söker.
Tveksamt om du får detta på försäkringen men försök,annars finns begagnade som än billigare än en reparation troligen.
 

PeterE63

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
32697
Medlemskap
2021
Du har troligen läst om inkoppling av Ctek 250 till Calira,detta är en DCDC laddare och något helt annat än det du söker.
Tveksamt om du får detta på försäkringen men försök,annars finns begagnade som än billigare än en reparation troligen.
Den slutade fungera i samband med åsknedslag tidigare men hann inte åtgärdas innan semestern. Allt annat fungerar så klarade mig på solcellen med lite planering. Men jag skulle gärna ersätta med en annan modernare, vilket borde gå
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
I nyare Kabe sitter det en Dometic laddare som ger 30A+2A dvs. två utgångar. Den kostar några tusenlappar men är kanske den enklaste vägen att ersätta det som inte längre fungerar för att även få laddning till startbatteriet. På vår Kabe satt solcellsregulatorn och laddarens 30A utgång direkt på bodelsbatteri +. 2A utgången gick till startbatteriets utgående kabel.
 
Toppen