• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av spritkök?

F

F.d. 15719

Guest
Vi har skaffat spritkök till vår pärla - någon mer som har sån primitiv campingutrustning?

Anledningen är att slippa gasoltuben som tar sån plats och ständigt måste bytas på en mack! Och eftersom vårt nya kylskåp går enbart på el behövs inte gasolen där heller. Sen har vi ju säkerhetsaspekten - inte för att Onslow är tät nog för att kvävningsrisk skulle uppstå - men ändå ...

En annan fördel är ju att man kan ta ut köket och faktiskt laga mat i det fria!!

Nackdelen jag hört är att det tar längre tid - men vem har bråttom?? :wink:

Nån som har erfarenhet att dela med sig av?

/Elisabeth
 

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av spritkök?

Innan vi köpte husbil tältade vi under flera år (både med och utan barn).

Under dessa år har var använt Trangia och det har fungerat bra.

De sista tältåren använde vi två Trangia, den ena för t ex stekning av kött/korv och den andra för kokning av t ex potatis/pasta.

En non-stickbelagd kittel och/eller stekpanna är en bra investering.

Det går att köpa gasolbrännare till Trangia:
Trangia Kök - Trangia Stoves Original tillbehör

Lycka till med matlagningen!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Erfarenheter av spritkök?

Origo 3000, ett superbt spritkök, har jag i min husbil och är mycket nöjd med det! Se upp med priserna bara! Priset varierar våldsamt i olika affärer!

Jappe
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Erfarenheter av spritkök?

Origo 3000? Det drivs väl med T-röd?
Det var runda burkar som man fyllde på och är nog mycket säkra.
I så fall hade jag ett sådant kök i en av mina tidigare båtar och det funkade jättebra.

Vissa T-röd sorter hade en stickande lukt och jag minns att jag spädde med 10 % vatten för att det skulle lukta och sota mindre. Det tog lite längre tid att värma upp vattnet men fördelarna med spädningen var så stora att jag alltid gjorde det.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Erfarenheter av spritkök?

Efter har haftbåt i många år tycker jag Optimus 55/155 fotogenkök fungrar bättre.
Man pumpar tryck i köket och sedan blir det lika effektivkt som ett gasol kök.

Optimus är tvålågit och kan precis som spritköken tas med ut för att laga mat i det fria.

// Pär
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Erfarenheter av spritkök?

Knausen!

Det finns speciell sprit att köpa till spritkök och då blir det inget os! Lite dyrare än T-röd, men det går ju inte åt särskilt mycket, så den kostnaden är marginell!

Jappe
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Erfarenheter av spritkök?

Mina erfarenheter från Origoköket är från 80-talet och eftersom det finns fortfarande så är det säkert ett mycket bra spritkök. Origoköket är näst intill underhållsfritt. Det är bara att fylla på sprit och använda det.
Eftersom det nu också finns speciell framtagen sprit till detta ändamål så blir det säkert riktigt bra!

/Knausen igen
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen