F
F.d. 59502
Guest
Mitt första krav var att jag skulle kunna stå rak i kök, toa, dusch och matplats. Helst också vid sängarna. Dessutom vill jag kunna ligga raklång i någon säng. Självklart kan tyckas, men det visade sig vara ett besvärligt krav eftersom jag är 196 cm i strumplästen och litet längre med skor på.
Priset var ju inte oviktigt heller. Jag siktade på 1 – 1.5 miljoner.
Fler krav:
Minst tre spislågor och ugn. Jag vill kunna laga mat utan att behöva kompromissa alltför mycket.
Så mycket tankkapacitet och batterikapacitet det bara går. Båten jag sålde hade 400 lit vatten och 330 Ah batteri, som jämförelse.
Helst vattenburen värme, åtminstone “året-runt”-kapacitet i Sverige.
Så kort/liten bil som möjligt.
Måste, räknat från tomvikt, kunna lasta knappt 700 kg (fyllda tankar, gas, mat, husgeråd, böcker, folk, cyklar, ...) med marginal, utöver fabriksmonterad extrautrustning.
Batterier, pumpar, elcentral etc. skall sitta åtkomligt.
Snygg inredning och snygg utvändigt.
Väldigt många bilar försvann på grund av bristande sänglängd, minst två meter, och alldeles får låg takhöjd i dusch. Nästan överallt stack mitt huvud upp genom takluckan i duschen och inre takhöjden var i höjd med halva näsan. Officiellt har man 198 cm takhöjd men så fanns det nästan alltid ett trappsteg eller en tröskel in till toa och/eller dusch, som förstörde det hela.
Många bilar har, i mina ögon, små tankar (<100 lit) och ganska liten batterikapacitet (<100 Ah).
Värme och vinterduglighet var inget problem och sällan kökets utrustning.
Kombinationen lång säng och korta bilar fungerade inte så bra.
Tillräcklig lastmarginal ledde till att en totalvikt av 4250-4500 kg verkade vara ett minimum.
Åtkomlighet var det litet si och så med. Även på stora dyra bilar var saker undangömda i dubbelgolvet och i det närmaste oåtkomliga.
När det gällde snygg inredning så blev jag ofta besviken. Snygga inredningar hittade jag nästan bara hos Niesmann och LaStrada. Tygval och färgsättning är för de flesta en sorglig historia. Mörkt eller halvmörkt träfanér som gjorde bodelen mörkmurrig och att den verkade ännu mindre än vad den hade behövt kännas som. Varför skall det vara träfaner? Vad är felet med väggar med ljust färgat laminat, åtminstone som tillval? LaStrada kan fixa det, så varför inte andra?
Varför så tråkiga tyger? Vad är felet med blommiga (eller rutiga, eller randiga) tyger (som tillval)?
Vad blev det då? Till slut (det har tagit flera års velande!) har jag kompromissat mig fram till Carthago c-line I4.9. Jag hoppas den kommer före sommaren. Carthago har helt klart ett ansträngt leveransläge. De verkar arbeta på (över?) gränsen till sin fabrikskapacitet! Effekten av ökad popularitet för husbilar.
Takhöjden räcker precis även om jag får ducka litet här och var om jag har skor på mig. Hyfsat bra kök. Ugn gick att få. Någorlunda stora tankar även om det är långt kvar till “båtvolymer”. Batterikapaciteten duger, fast mer hade varit bättre. Alde gick att få. Är i längsta laget med sina 7.5 m. Bra med lastmarginal med 4500 kg totalvikt. Servicepunkterna är någorlunda åtkomliga. Inredningstygerna är inga höjdare men det kan jag ändra på (egna kuddar och dynor!). Utsidans utseende är ok, utom framifrån. Den nya Carthago-grillen är inte så vacker precis.
Det finns säkert andra bilar som klarar min kravbild. Jag hittade själv några (t.ex. Dethleffs Esprit), men de hade andra nackdelar.
Husbilsbranschen är allt litet speciell. Hymergruppen har, som exempel, 10 märken (8 i Sverige). När jag hade gått igenom tre av märkena hade jag samlat ihop 73(!) olika modeller i 15 modellserier och dessutom ganska omfattande listor med “specialutrustning” och utrustningspaket. Är det i mänsklig förmåga att ha överblick över en sådan marknad? Å andra sidan måste man ju beundra produktionstekniken som gör det möjligt att över huvud taget få ekonomi i en sådan splittrad produktion. Visserligen är många modeller samma bil där den ena är integrerad och den andra halvintegrerad. Men ändå!
Och om någon undrar: Anmälningsavgiften och medlemsavgiften till HBK betalas in på måndag.
MVH Hans
Priset var ju inte oviktigt heller. Jag siktade på 1 – 1.5 miljoner.
Fler krav:
Minst tre spislågor och ugn. Jag vill kunna laga mat utan att behöva kompromissa alltför mycket.
Så mycket tankkapacitet och batterikapacitet det bara går. Båten jag sålde hade 400 lit vatten och 330 Ah batteri, som jämförelse.
Helst vattenburen värme, åtminstone “året-runt”-kapacitet i Sverige.
Så kort/liten bil som möjligt.
Måste, räknat från tomvikt, kunna lasta knappt 700 kg (fyllda tankar, gas, mat, husgeråd, böcker, folk, cyklar, ...) med marginal, utöver fabriksmonterad extrautrustning.
Batterier, pumpar, elcentral etc. skall sitta åtkomligt.
Snygg inredning och snygg utvändigt.
Väldigt många bilar försvann på grund av bristande sänglängd, minst två meter, och alldeles får låg takhöjd i dusch. Nästan överallt stack mitt huvud upp genom takluckan i duschen och inre takhöjden var i höjd med halva näsan. Officiellt har man 198 cm takhöjd men så fanns det nästan alltid ett trappsteg eller en tröskel in till toa och/eller dusch, som förstörde det hela.
Många bilar har, i mina ögon, små tankar (<100 lit) och ganska liten batterikapacitet (<100 Ah).
Värme och vinterduglighet var inget problem och sällan kökets utrustning.
Kombinationen lång säng och korta bilar fungerade inte så bra.
Tillräcklig lastmarginal ledde till att en totalvikt av 4250-4500 kg verkade vara ett minimum.
Åtkomlighet var det litet si och så med. Även på stora dyra bilar var saker undangömda i dubbelgolvet och i det närmaste oåtkomliga.
När det gällde snygg inredning så blev jag ofta besviken. Snygga inredningar hittade jag nästan bara hos Niesmann och LaStrada. Tygval och färgsättning är för de flesta en sorglig historia. Mörkt eller halvmörkt träfanér som gjorde bodelen mörkmurrig och att den verkade ännu mindre än vad den hade behövt kännas som. Varför skall det vara träfaner? Vad är felet med väggar med ljust färgat laminat, åtminstone som tillval? LaStrada kan fixa det, så varför inte andra?
Varför så tråkiga tyger? Vad är felet med blommiga (eller rutiga, eller randiga) tyger (som tillval)?
Vad blev det då? Till slut (det har tagit flera års velande!) har jag kompromissat mig fram till Carthago c-line I4.9. Jag hoppas den kommer före sommaren. Carthago har helt klart ett ansträngt leveransläge. De verkar arbeta på (över?) gränsen till sin fabrikskapacitet! Effekten av ökad popularitet för husbilar.
Takhöjden räcker precis även om jag får ducka litet här och var om jag har skor på mig. Hyfsat bra kök. Ugn gick att få. Någorlunda stora tankar även om det är långt kvar till “båtvolymer”. Batterikapaciteten duger, fast mer hade varit bättre. Alde gick att få. Är i längsta laget med sina 7.5 m. Bra med lastmarginal med 4500 kg totalvikt. Servicepunkterna är någorlunda åtkomliga. Inredningstygerna är inga höjdare men det kan jag ändra på (egna kuddar och dynor!). Utsidans utseende är ok, utom framifrån. Den nya Carthago-grillen är inte så vacker precis.
Det finns säkert andra bilar som klarar min kravbild. Jag hittade själv några (t.ex. Dethleffs Esprit), men de hade andra nackdelar.
Husbilsbranschen är allt litet speciell. Hymergruppen har, som exempel, 10 märken (8 i Sverige). När jag hade gått igenom tre av märkena hade jag samlat ihop 73(!) olika modeller i 15 modellserier och dessutom ganska omfattande listor med “specialutrustning” och utrustningspaket. Är det i mänsklig förmåga att ha överblick över en sådan marknad? Å andra sidan måste man ju beundra produktionstekniken som gör det möjligt att över huvud taget få ekonomi i en sådan splittrad produktion. Visserligen är många modeller samma bil där den ena är integrerad och den andra halvintegrerad. Men ändå!
Och om någon undrar: Anmälningsavgiften och medlemsavgiften till HBK betalas in på måndag.
MVH Hans