• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet LiFePO4

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Vid höstresan tii Tyskland 2019 dog mitt husbilsbatteri. Det har fått jobba hårt då min fru använder en CPAP. När jag testade batteriet hemma så fick jag ut knappt 30 Ah (det är ett 80 Ah) och värme+ CPAP drar ca 5A.

Köpte ett 100 Ah LifePo4 från Kina för 3 600 kr inklusive frakt och tull.

Det tog över 1 månad att få batteriet men det var ju vinter så det gjorde inte så mycket. Värre var att jag fått med fel laddare. Fick en ny laddare med DHL flygfrakt. Den var det glappkontakt i men jag fixade en kallödning så var jag igång med laddaren.

Körde test med en gammal H3 lampa och kom väl upp i ca 90 Ah så det var väl ok.

Monterade batteriet i våras men då fick Led belysningen spelet. Visade sig bero på att solcellsregulatorn lämnade 17V och då batteriet var fullt så kopplade BMS ifrån och lasten blev för liten. Kopplade jag på lite förbrukare så reglerades spänningen ner.

Köpte en ny Votronic regulator pch den get 14.4 V i tomgång så nu är allt frid och fröjd.

Var ute 3 nätter och fricampade och gott om ström.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kanske regulatorn kokade sönder ditt första batteri verkar som kortslutning i regulatorn en solpanel ger ju hög spänning obelastad som regulatorn ska reglera ned oftast genom pulsbreddsreglering man hackar upp spänningen i små bitar och medelvärdet av detta skall bli max. 14v plus några tiondelar. Regulatorn har referensen mot jord är den tveksam så klarar den inte reglera som den ska.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Regulatorn gav 17V ut obelastad. Så fort det kom lite last så reglerade den till ca 14V. Problemet var att när jag satte in Lifepo batteriet så var det fulladdat och gav ingen last. Hade jag struntat i att ladda det innan så hade det nog fungerat. När jag bytte regulatorn så såg jag att man fulkopplat 12V till antennförstärkaren ihop med batteriet vilket gjorde att batteriet första vintern blev helt urladdat 2 gånger även fast huvudströmbrytaren var avstängd. Nu fick jag med en Anderson-snabbkoppling till nya batteriet så snabbt att bryta och batteriet väger bara 10 kg så lätt att ta med hem på vintern.
 

luzt

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21388
Medlemskap
2022
Vid höstresan tii Tyskland 2019 dog mitt husbilsbatteri. Det har fått jobba hårt då min fru använder en CPAP. När jag testade batteriet hemma så fick jag ut knappt 30 Ah (det är ett 80 Ah) och värme+ CPAP drar ca 5A.

Köpte ett 100 Ah LifePo4 från Kina för 3 600 kr inklusive frakt och tull.

Det tog över 1 månad att få batteriet men det var ju vinter så det gjorde inte så mycket. Värre var att jag fått med fel laddare. Fick en ny laddare med DHL flygfrakt. Den var det glappkontakt i men jag fixade en kallödning så var jag igång med laddaren.

Körde test med en gammal H3 lampa och kom väl upp i ca 90 Ah så det var väl ok.

Monterade batteriet i våras men då fick Led belysningen spelet. Visade sig bero på att solcellsregulatorn lämnade 17V och då batteriet var fullt så kopplade BMS ifrån och lasten blev för liten. Kopplade jag på lite förbrukare så reglerades spänningen ner.

Köpte en ny Votronic regulator pch den get 14.4 V i tomgång så nu är allt frid och fröjd.

Var ute 3 nätter och fricampade och gott om ström.

Jädrigt bra pris, har du ev kvar länken?
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Tyvärr är det 429 USD nu men priserna går upp och ner. . Priset då var 384 USD men eftersom frakten drog ut på tiden så hann jag att få tillbaka alla pengarna från Aliexpress och då kom plötsligt batteriet. Eftersom det strulade med laddaren så prutade jag till 347 USD så det blev väl bara 3 400 SEK till slut.


Sök på 100AH LiFePO4 Battery så hittar du fler men se bara till att det står "U.S. EU Free duty and tax". Vill man ha Bluetooth så blir det lite dyrare.

Så länge du inte använder inverter så har nog inte så stor betydelse vilket batteri man tar.


Lifepo är känsliga för att laddas i minusgrader och mitt batteri har inget skydd mot laddning i minusgrader så det får man hålla koll på själv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det var en knepig regulator de ska reglera ner även obelastat så dålig kontruktion. Typiskt kina.
En antennförstärkare ska inte dra mycket kanske 10mA antar att du hade bilen inomhus så det inte kom ljus på solpanelerna. Själv har jag ju varit i spanien några år och mest stått på el för kylens skull.
Life laddar ju inte ur sej själv utan det är bms som gör så viktigt att ladda regelbundet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Desverre er PWM regulatorer slike om de ikke har batteri eller en stor kondensator på utgangen. De hakker opp solpanelets spenning i korte pulser som lasten glatter ut - ingen last ingen glatting. Den prosentvise fordelingen mellom på og av styres av hvilken spenning som regulatoren ser på utgangen, veldig enkelt en puls - vent til spenningen er under ladespenning - ny puls. Uten batteri blir det veldig tett mellom pulsene og 17 til over 20 volt hvilespenning kan måles.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Tyvärr är det 429 USD nu men priserna går upp och ner. . Priset då var 384 USD men eftersom frakten drog ut på tiden så hann jag att få tillbaka alla pengarna från Aliexpress och då kom plötsligt batteriet. Eftersom det strulade med laddaren så prutade jag till 347 USD så det blev väl bara 3 400 SEK till slut.


Sök på 100AH LiFePO4 Battery så hittar du fler men se bara till att det står "U.S. EU Free duty and tax". Vill man ha Bluetooth så blir det lite dyrare.

Så länge du inte använder inverter så har nog inte så stor betydelse vilket batteri man tar.


Lifepo är känsliga för att laddas i minusgrader och mitt batteri har inget skydd mot laddning i minusgrader så det får man hålla koll på själv.
Har tänkt köpa lithium batteri, och fastnade för din kommentar(inget skydd mot laddning i minusgrader), hur vet man om batteriet fungerar att ladda under nollan?
Sen om man vill ha laddning från generatorn på bilen, nåt man ska tänka på då?, sen sista frågan, jag skulle vilja ha typ 40amp laddare, ser att dom som säljs på Ali har 10amp laddare?
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Läs specifikationen :) Det har nu kommit batterier där styrningen slår av laddningen vid minusgrader men de är nog rätt ovanliga. Enlgit uppgift som jag läst och som står även i detta inlägg LFP eller LiFePO4 batteri(er) på vintern, hur hantera? kan man ladda med svag ström/spänning. Ananrs finns ju nämnt svenskt batterie i annan tråd som har inbyggd värme i batteriet och då försvinner ju problemet.
 
R

RobbeS

Guest
Har haft funderingar på ett LiFePO batteri men det verkar ju som om man ska vara ingenjör i avancerad elfysik för att få det att funka. Finns det ingen enkel lösning?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det enda problem jag hört är när kunden av ett LFP drop-in batteri har en kraftig inverter som drar mer ström än det nya LFP batteriet kan leverera. Då bryter det inbyggda BMS'et spänningen.

Laddning i minusgrader på batterier som inte tål detta finns det 2 vanliga lösningar på.
-Inbyggd automatisk värme i batteriet.
eller
-Inbyggd automatisk laddstopp via BMS = Battery ManagementSystem.
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Har haft funderingar på ett LiFePO batteri men det verkar ju som om man ska vara ingenjör i avancerad elfysik för att få det att funka. Finns det ingen enkel lösning?
Jeg valgte den enkle løsning!
Vi købte en ny Elnag i 2011.
I 2015 fik jeg monteret solceller og inverter, så jeg kunne få 220V til fruens hårtørrer. Siden har jeg ikke stået på landstrøm.
I 2016 skiftede jeg blybatteriet fra 2011 ud med et 100Ah LiFePo4, fordi det gamle blybatteri ikke længere kunne levere strøm nok til hårtørreren. Jeg foretog ikke andre ændringer.
i 2019 skiftede jeg Elnagh ud med en fabriksny Dethleffs. Jeg flyttede blot mit LifePo4 over i den nye Dethleffs sammen med inverteren. Det blev dog til nye solceller, da det var nemmest.. Men ikke øvrige ændringer i elsystemet.
Vores husbil står hele året under en carport med dobbelt plastglas og det er fint til at underholdslade batteriet

Det er da enkelt.

Edit: mit LiFePo4 har naturligvis indbygget BMS, hvilket for mig er en absolut nødvendighed.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med et bra multimeter og kontroll måling noen ganger i løpet av året så fungerer det å kjøpe 4 LFP celler og lade de i parallell til 3,5 volt før en kobler de i serie. Om en ved kontroll finner forskjell i spenningen på cellene så gjentar en balanseringen med 3,5 volt - med kvalitets celler skulle en ikke trenge å balansere hvert år. Drop in uten BMS benytter denne strategien uten kontrollene :D
 
Toppen