• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Erfarenhet av rasen "Briard".

F

F.d. 25098

Guest
Hej.

Är det någon som har erfarenhet av rasen Briard?

Peter&Fuzzy.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenhet av rasen "Briard".

Nej, jag har ingen egen erfarenhet. Däremot har jag träffat rasen och dess ägare vi några tillfällen. Briardägare verkar vara väldigt medvetna hundägare och pratar gärna om sin ras. Tror det är en hundras som behöver "jobba" mycket och att en viss fransk evishet följer med ursprunget. De exemplar jag träffat har varit mycket trevlig och utåtriktade.

/Krister N

F

F.d. 52909

Guest

hej...vad funderas över ? Vi har en tjej på 6,5 år med blandning Gordon setter o Briard.

pekka

F

F.d. 25098

Guest

Hej igen.

Jag har ju en Beardedcolli på 8 år och hon börjar väl bli vuxen nu (ha,ha). Är intresserad av en omplacerings Briard på 1,5 år som också är en tik och skulle vilja ha ren allmän information om lynne, pälsvård, krav på ägaren mm,mm.

Gärna i jämförelse med Beardedcolli.

Peter.

J

JaLi Jkpg

Guest

Här är länk till Briard-klubbens hemsida, det finns säkert en massa info om rasen ex under sida Raser på nedanstående hemsida, och kontaktuppgifter om man vill ringa och fråga någon med erfarenhet av rasen.
www.briardklubben.se

På svenska kennelklubbens hemsida under Om hund och sedan under specifik hundras finns länkar till olika rasklubbar - där kan man hitta info och kontaktuppgifter gällande de flesta raser. Där är ofta jag och kollar runt/lär mig om olika raser.
www.skk.se

Viktigt tycker jag oavsett vilken ras man funderar på är att man tar reda på vad det är för en slags ras och vad den har för grundläggande behov, och om dessa behov kan tillgodoses av mig som ägare av rasen, i det här fallet med Briard tillhör den ju Vall- boskaps- och herdehundar.

Jag tittar själv efter en ras som passar ihop med den jag har nu och som passar mig och min familj som ägare, jag har ännu inte fått någon fullträff men jobbar på det :rolleyes: kanske Pumi eller Mittelspitz eller helt enkelt en ny liten Pomeranian som jag har nu :).

M v h
Liza

Toppen