Tommy & Elisabeth
HBK Medlem
Har tröttnat på Cygics dåliga färdberäkningar och tänker prova Copilot. Har problem med att lägga in pois och kartan saknar vissa vägar. Finns det någon som har erfarenhet av Copilot?
//Tommy
//Tommy
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag kör både Copilot och Sygic.
Vad jag inte kan få in i huvudet är varför inte Copilot lägger till att man kan zooma ut under pågående navigering ??? Jag använder den funktionen i Sygic hela tiden. Och varför kan man inte få lika mycket information som i Sycic (t.ex hastighet, ETA, återstående sträcka + en till parameter jag brukar ha) samtidigt.
Hade Copilot haft de funktionerna hade jag lätt använt den i stället för Sygic då jag gillar Copilot bättre. Nu kör jag Sygic beroende på fördelarna den har.
Helst skulle jag vilja ha iGo som tyvärr för privatpersoner endast finns till iOs.
Peter![]()
Det du beskriver om Sygic är också något jag uppskattar mycket. Att jag tappat sugen är att jag ofta kör till platse jag inte varit tidigare eller kör jag till destinationen från olika platser. Sygic räknar då på en färdväg om 15-20 mil ut en tid som är ca 2-3 timmar för mycket. Kan man ladda in HBK,s ställplatser i CoPilot.
//Tommy
Din första synpunkt, zooma ut; du menar säkert att få en mindre skala på kartan. Kan jag inte svara på, har inte heller reagerat på det.
Din andra synpunkt, parametrarna som visas:
Vad jag förstår kan man bara ha två uppe, i och för sig valfria (klicka på t ex ETA så kan du välja).
Är antagligen begränsat till två på skärmen, men vet egentligen inte om man kan få flera.
Det du beskriver om Sygic är också något jag uppskattar mycket. Att jag tappat sugen är att jag ofta kör till platse jag inte varit tidigare eller kör jag till destinationen från olika platser. Sygic räknar då på en färdväg om 15-20 mil ut en tid som är ca 2-3 timmar för mycket. Kan man ladda in HBK,s ställplatser i CoPilot.
//Tommy
Det går att få in egna POI, tar väldigt lång tid om det är många. Nog räknar den tiden lite fel, tycker den räknar mer fel vid korta sträckor än längre (100mil). Har du lagt in din egen hastighet vi olika typer av väg ?
Använder att jag kan zooma ut för att titta längre bort på färdvägen och zooma in igen. t.ex för att få överblick om område/stad/avfarter innan jag kommit fram, dubbelkolla att rätt väg är vald etc.
Jag är väl bekant med Copilot, endast två parametrar kan väljas mot Sygics fyra (som också är valfria)
Har mailat Copilot om att jag saknar dom här funktionerna, kan ju hoppas att de lägger till dom.
Peter![]()
Här kommer Hbk Ställplatser 2014 (januari) som en csv-fil.
Ja Anders,vissa av oss har problem. Vad jag inte förstår är varför vi har så olika problem. Beror det på vad vi använder för "maskin" eller? Det verkar som att de problemen jag har med fel restider inte finns hos någon annan och de problemen du har med att plattan hänger sig etc har inte ja.
//Tommy
Kämpar också med detta. Har en tidig Samsung Tab 7 och Sygic i senaste version, som ju egentligen är bra med både stor visning av siffror och med POI-import som fungerar, kraschar tyvärr väldigt ofta.
Har Copilot 8 Live sedan tidigare. Fungerar OK men är ju inte så modernt mera och uppdateras vad jag vet inte mer.
Laddade ner nya Copilot GPS och försökte importera POI:s men såsom för andra hänger den sig halvvägs. Trots lång väntan och kontakt med supporten har jag inte lyckats få in HBK:S POI:s. Gett upp nu eftersom CoPilots siffror och instruktioner är alldeles för små för mig där de ligger i underkant på skärmen. Finns ju mycket plats för större. Dessutom kunde man inte stänga av rösten på ett enkelt sett vad jag kunde leta mig fram till innan jag gav upp.
Så jag får väl omstarta plattan några gånger per dag med Sygic eller testa Navigon på nästa tur.
Anders
![]()
![]()
Skillnaden mellan HBK-filerna, den övre gpx och den undre csv är som synes att gpx-filen innehåller information om husbilsplatsen.
Det finns dessutom gpi-filer med bild på respektive plats som Sjöberg lägger ned stort arbete på.
Vidare kan jag se att csv-filen från 2014 innehåller några hundratal färre platser än tidigare, man kan undra varför?