• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Erfa chiptrimning

F

F.d. 50993

Guest
Tänker skaffa ett trimchip till min Hobby med Ford Transit 2,2 2009.
Jag tycker att de svenska märkena KCR och Diesel Kraft är i dyraste laget.
Har surfat runt lite på nätet och hittat ett norskt företag som heter "Bestchip" och som har ett chip som heter SPEED för 2590 sek, vilket jag tycker är ok.
Någon som har erfarenhet av nämnda företag och produkt?
Torbjörn medl. nr 21212

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026
Sv: Erfa chiptrimning

Om man har fulgt markedet siden 2001 på dette tema, så har ett utall chip foretag kommet og blitt borte...

KCR BESTÅR!
Ikke uten grunn, de leverer kvalitet og tar ansvar for sine produkter. Har selv kjørt KCR på 2 husbiler med svært god og dokumentert erfaring.
:)

F

F.d. 55616

Guest

Hej!
Har skickat ett mail till dig, tola 48 läs o hör av dig om du är intresserad.

F

F.d. 50993

Guest

Om jag förstår dig rätt, Rusken, tycker du att man ska akta sig för allt annat än KCR, eller...

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Du bör nog undvika att trimma den motorn överhuvudtaget, den är känslig redan i originalskick.

Senast ändrad:
F

F.d. 50993

Guest

Min Transit 2,2 är en på 140 hk och jag tycker den går fantastiskt bra. Jag skulle för allt i världen inte vilja byta den mot en annan maskin. (Inget märke nämnt och glömt). Den har dock en egenhet och det är att det är lätt att få "kärringstopp". Det tycker inte bara jag, utan även andra, mer erfarna chaufförer jag pratat med. Dessa hävdar också att det problemet försvinner med ett chip. Därav mina funderingar!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Enligt uppgift försvinner det problemet om du gör en uppdatering av software i motorelektroniken, prata med en Fordverkstad så fixar dom det.
F.ö. kan du anmäla dej på Ford Etis, där kan du se eventuella uppdateringar för din bil! :)
Men chippa den skulle jag aldrig göra.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag tog bort min trimbox och lät Tm-chiptuning göra en uppdatering av programvaran via obd2 uttaget, detta gjordes på HBK s årsmöte i Kristinehamn i år och bilen kändes mycket bättre i gången.

Toppen