• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Erbjudande ny Husbilstidning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ny husbilstidning! 'Husbilen Test'

Detta erbjudande gäller endast för medlemmar i HBK!

Husbilsklubben.se kan nu erbjuda samtliga medlemmar att utan kostnad få
det första numret av ”Tidningen Husbilen Test” som beräknas utkomma i augusti. (Värde 59.90)

Innehållet ska enligt uppgift enbart handla om husbilar,
ca 100 sidor med tester, information, nyheter m.m.

Tidningen skickas till adressen som du angett i din Profil.
Det är därför viktigt att din adress är korrekt och fullständig.
(Enligt stadgarna är medlem skyldig att ha fyllt i dessa uppgifter)
Gå in under "Kontrollpanel" och se efter att de är aktuella!

OBS! Vill du inte få något premiärexemplar av tidningen gratis,
Klicka på denna rad och Uppdatera 'Samtycke PUL' = Nej i Kontrollpanelen
senast den 2:a augusti 2008.

Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Erbjudande ny Husbilstidning

Hej.

En liten fråga till styrelsen...

Är det Husbilsklubben.se som skickar ut tidningen eller ger klubben vårt adressregister till tidningen Husbilen?

/Knausen

F

F.d. 7502

Guest

verkar ju bra, vad heter tidningen och vilket förlag är det ?

F

F.d. 58547

Guest

Detta var ju en kanongrej. Kul att klubben har fått detta erbjudande till sina medlemmar.
Hoppas den är intressant också. Roligt att FÅ en ny tidning att bläddra i vi har inte husvagn o camping,men däremot mor o far så jag bläddrar i den ngn gång.
Och vad smidigt att gå in o klicka på länken om man inte vill ha den klart smidigare än att de mailar som vill ha den.Ha en fortsatt trevlig sommar./susanne:)

IMG_5641 (Small).JPG

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest

Och vad smidigt att gå in o klicka på länken om man inte vill ha den klart smidigare än att de mailar som vill ha den.Ha en fortsatt trevlig sommar./susanne:)

Nja... Det förutsätter att Du är uppkopplad mitt i semestertiderna.

Medlemsregistret kan väl knappast vara tänkt att användas till att säljas för kommersiellt bruk. Det kan väl knappast vara tanken att använda medlemmarnas personuppgifter inom ramen för verksamheten och låta en tredje part ta del av medlemsregistret.

Det kanske skulle vara så att man genom ett aktivt val tackar ja till reklam när man blir medlem.

Styrelsen har inte svarat mig ännu så det är kanske lugnt. Det är kanske så att husbilsklubben står för utskicket och då ska det bli spännande att få tidningen.

Om inte, så kan vi i framtiden se fram emot reklam.

Mvh
Knausen

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Vill inte verka tråkig men det är inte tillåtet enligt PUL (personuppgiftslagen) att lämna ut medlemsregistret till tredje part om inte medlemmarna tydligt och aktivt givit tillstånd till det. Risken i detta fall är ju överhängande att det registret åker rakt in i husbilstidningens register och förutom utskick av en tidning så flaggas alla som presumtiva prenumeranter värda att bearbeta. Sedan brukar ju inte tidningar vara dåliga på att sälja annonssplatser i tidningarna med uppgifter om läsarna/målgruppen som försäljningsargument. Namn, ort, ålder, modell på husbil mm finns ju i registret... Jag förstår att tidningen bjuder på första exet.

Personligen har jag inga problem att hamna i en del register men det vill jag gärna välja själv..
Hur irriterad blir man inte på alla spam mail man får från alla möjliga konstiga ställen... där kan man snacka om adressregister på vift..

Som Knausen skrev så kanske styrelsen har allt under kontroll. Ett trevligt initiativ är det och jag hade själv gärna tagit ett ex men jag väntar med medlemsskap ett tag till.

/Roger

F

F.d. 4754

Guest

Hej Roger.

Att framföra en åsikt när det i skrivandets stund finns 140 Tack till denna tidning är kanske högst obegåvat men samtidigt kan man ju konstatera att det är över 2000 medlemmar som ännu inte tackat.

Jag kunde inte låta bli att läsa i PUL och som lekman kan jag konstatera att det står bland annat följande: om uppgifterna ska lämnas ut till tredje man, måste därför ett uttryckligt samtycke inhämtas från de registrerade för att behandlingen ska vara laglig.

Jag har tidigare i en annan diskusion fått svaret att styrelsen har full koll på PUL så varken jag eller någon annan ska behöva vara oroliga...

Jag antar därför att tidningen skickas ut av klubben. Övriga intresserade får plocka upp 60:- ur egen börs...

Styrelsen brukar svara, så det gör de säkert även i denna fråga.
Det är ju semestertider så det kan ju ta lite tid...

/Knausen igen

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Medlemsregistret kommer att lämnas ut för utskick av den nya husbilstidningen, och gäller endast för detta tillfälle.
Det är tillåtet enligt Datainspektionen att lämna ut ett personregister när det som i detta fall ska användas till utskick av material som får anses gagna medlemmarnas intressen.
Däremot skulle det inte vara tillåtet om det skulle användas till något som inte har anknytning till klubbens inresseområden.
För den som inte vill få sitt namn utlämnat och/eller inte vill få tidningen finns alltid möjligheten att tacka nej.
Klubben ställer som krav att registret får användas endast till ett utskick. Därefter ska det förstöras.

F

F.d. 53498

Guest

Hur kollar ni upp det? Det är inte utan att man är lite luttrad!

F

F.d. 4754

Guest

Carina skriver: Det är tillåtet enligt Datainspektionen att lämna ut ett personregister när det som i detta fall ska användas till utskick av material som får anses gagna medlemmarnas intressen.

Klart och tydligt framgår på Datainspektionens hemsida att det inte är tillåtet att lämna ut, byta eller sälja sitt medlemsregister. För medlemsregister är marknadsföring inte ett naturligt ändamål.

Det framgår också mycket klart att informationen till medlemmarna ska lämnas i samband med att medlemsuppgifterna hämtas in. Att nu försöka släta över sitt misstag genom att framhålla att detta gäller endast för detta tillfälle är inte acceptabelt.

Det är föreningens styrelse som ansvarar för att medlemsuppgifterna hanteras på ett sätt som överensstämmer med personuppgiftslagen.

Försätt inte Husbilsklubben i en situation som på sikt kan bli ohållbar. Försök inte agera i en gråzon.

Det är min önskan att detta avslutas snyggt innan någon skada är skedd.

Mvh
Knausen

Tillägg: Jag kan upplevas som mycket besvärlig som bråkar om ett litet tidningsutskick men alla som har eller har haft problem med ex.vis spam i sin E-post inser nog vidden av ett enda felsteg av vårt medlemsregister. Detta tillägg berör egentligen inte sakfrågan men kan kanske ge en tankeställare.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

I stadgarna står i paragraf 4:
Medlem har genom sitt medlemskap godkänt att HBK registrerar, databehandlar eller på annat sätt använder medlems personuppgifter inom ramen för verksamheten.

Detta innebär att medlem accepterar att HBK använder personuppgifter och att det därmed är styrelsen som avgör när det gagnar verksamheten.

Detta hanterande är förankrat hos Datainspektionen precis som Carina skriver ovan.

I just detta fall är det dessutom så att personen bakom tidningen och som får använda registret för detta enda utskick är HBK Medlem så risken för missbruk äv obefintlig.

Självklart hade det varit bättre att låta alla tacka ja till detta men tyvärr räcker inte våra resurser till för detta med den korta tid som står till buds.
Att i stället låta de som inte vill ha tacka nej är betydligt mindre arbete.
Alternativet blir då att tacka nej till erbjudandet vilket du Knausen nog är rätt ensam om att tycka är ett bra alternativ.

Framledes ska vi givetvis försöka hitta ett sätt att lösa detta så att inte irritation uppstår om liknande situationer uppstår.
När listan genereras kan vi självfallet utesluta de som inte varit inloggade och sett informationen om utskicket men min uppfattning är att besvikelsen blir stor om vi gör detta.
De som varit inloggade har ju möjlighet att avböja så där finns inget problem.

Så i stället för att föra en debatt som grundar sig på fel förutsättningar så anser jag att ni som tycker att PUL inte följs ska ringa Datainspektionen och beskriva situationen och därmed få ett besked om hur reglerna ska tolkas.

F

F.d. 7502

Guest

Jag undrar fortfarande vad tidningen heter och på vilket förlag den ges ut, medlemslistan är väl skickad någonstans ? Det är väl rimligt att få svar på det ?

F

F.d. 9673

Guest

Är det inte så att den här frågan håller på att få alldeles för stora proportioner? Jag har fullt förtroende för styrelsen och dess agerande i den här frågan. Jag har inte sett något i den här frågan som gör mig tveksam.
Jag anser att det är en helt riktig bedömning de gör, dvs att ett sådant här utskick gagnar verksamheten.

Jag vill samtidigt passa på att tacka styrelsen för detta initiativ! Det ska bli mycket spännande att få tidningen.

Av egen erfarenhet vet jag också att det många gånger kan vara otacksamt att ta på sig förtroendeuppdrag i föreningar. Jag tycker att man bör vara försiktig med kritiken och ha ordentligt på fötterna om man ska kritisera våra förtroendevalda i styrelsen.
Jag är jättetacksam för Ert engagemang och arbete för föreningen, dvs. medlemmarna.
Som sagt, jag väntar med spänning på tidningen!

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Tidningen heter "Husbilen Test".

Medlemslistan är inte skickad någonstans ännu utan om ni läser vad som skrivits ovan så finns det förklaring.

Vi kommer med mer info så snart den kan offentliggöras.
Att vi gick ut med detta var för att de som inte önskade tidningen skulle få möjlighet att säga nej.

Det är fler än Husbilsklubben som får detta erbjudande och addressuppgifter hämtas från flera källor. Detta innebär att även om ni tackar nej här så kan ni få tidningen via någon annan källa som Någon Husbilshandlare tex.

F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Mina inlägg handlar inte om tidningen utan om det förhållningssätt som vi har till lagar och paragrafer och underförstått till de principer som bör genomsyra klubbverksamheten.

Kan inte låta bli att nämna hur det osökt slår det mig att vem som helst kan bli medlem och sedan vilja använda vårt medlemsregister i ett kommersiellt syfte. Tyvärr är jag inte övertygad om att datainspektionen delar den uppfattningen. Vid mitt samtal med datainspektionen fick jag känslan att jag inte är ensam i frågeställningarna. Nog om det...

Jag har förhoppningsvis tänt ett ljus hos styrelsen och hoppas det kommer att fortsätta lysa och att man nu sätter sig ner och i lugn och ro funderar igenom problematiken.

Klubben ska inte gå genom eld och vatten för att bli eller vara störst… Låt oss istället bli bäst!

Jag hoppas Ni förstår mina ord och lämnar nu denna ”debatt” för att gå ut och njuta av sol och värme och läsa en båttidning...

Hälsningar
Knausen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen