Blev med reservhjul på en ställplats förra sommaren. En husbilsgranne sålde ett reservhjul för 500:- och jag tänkte att det kan väl alltid vara bra att ha. Väl hemkommen dök ju tankarna upp var jag skulle kunna placera reservhjulet på bästa sätt under färd. Under några turer fick däcket ligga i garaget, både liggande och stående. Men då utrymmet i garaget är begränsat och hjulet tungt att flytta på hit och ditt började tankarna på annan placering att ta form. Ett alternativ var placering på cyckelhållaren. Men då tyngdpunkten hamnar långt bak började jag titta på andra alternativ. Hittade en hållare från AL-KO som sitter under bilen och som har en tillsats för montering på t.ex Fiatchassi. Men då det är svårt att veta om den passar på just min bil fortsatte letandet. Kröp under bilen och såg då att det redan var förberett för montering av reservhjul. Åkte till 2 Fiatverkstäder för att få hjälp. Men de kunde inte hitta någon hållare då de sökte på mitt chassinummer. Återstod att hitta en egen lösning.
Här följer en kort beskrivning på hur jag gjorde.
Så här ser det förberedda fästet ut under bilen

Och det finns ”förborrade” håll för fyra bultar

Tillverkade ett fäste

Monterade fästet

Monterade hjulet med en stor skiva på undersidan av fälgen. Säkring med sprint.

Så här set det ut bakifrån

Jag är väl medveten om att däcket är lite svårplacerat. Tror inte det är något problem att få loss det men eventuell återmontering är det som är svårt.
Däcket sitter monterat på en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014.
Jag tror att det ser likadant ut på de flesta bilar med Fiatchassi. Det som förvånar mig är att åtminstone de 2 fiatverkstäder (professional) som jag besökte inte kände till att det var förberett för montering av reservhjul.
Hälsar Kjell
Här följer en kort beskrivning på hur jag gjorde.
Så här ser det förberedda fästet ut under bilen

Och det finns ”förborrade” håll för fyra bultar

Tillverkade ett fäste

Monterade fästet

Monterade hjulet med en stor skiva på undersidan av fälgen. Säkring med sprint.

Så här set det ut bakifrån

Jag är väl medveten om att däcket är lite svårplacerat. Tror inte det är något problem att få loss det men eventuell återmontering är det som är svårt.
Däcket sitter monterat på en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014.
Jag tror att det ser likadant ut på de flesta bilar med Fiatchassi. Det som förvånar mig är att åtminstone de 2 fiatverkstäder (professional) som jag besökte inte kände till att det var förberett för montering av reservhjul.
Hälsar Kjell
Senast ändrad: