• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En ulykke med en hestehenger.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I går var jeg med min datter Karen på en hestetransport som gikk galt.
Noe førte til at vi mistet hengeren i motorveifart og hengeren en Thule hesttransport bremset ned, men traff slutten på autovernet og slo salto før den landet på taket i grøften. Hesten har noen små sår og er litt stiv og støl i dag, men ingen alvorlig skade! Karen beskriver det hele bedre enn jeg på sin facebook side https://www.facebook.com/kgroneng/posts/10152847873042955?fref=nf&pnref=story

Regner med at vi i ulykketsøyeblikket holdt ca 90 (100 var lovlig fart).

Karen sin trener har beskrevet det hele på sin måte, vi var på vei til henne med en hest som skulle ris inn: Float Rollover - horse owners worst nightmare - and what to do.

Hva har dette med husbiler å gjøre? Jo vi kjører fra tid til annen med slep og har vi 100% kontroll på tilstanden på kulekoblingen på hengeren? Det var denne som slapp for oss.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: En ulykke med en hestehenger.

Otrevlig historia, märkligt att hästen klarade olyckan så pass bra trots den höga farten. Torde vara tämligen ovanligt att släp lossnar med våra moderna kopplingsanordningar, men ni kanske har annorlunda kopplingar där på andra sidan?

aake
 

Kung-rane

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2024
Sv: En ulykke med en hestehenger.

tråkigt när det händer men jag tror att 80km är max med släp
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En ulykke med en hestehenger.

Otrevlig historia, märkligt att hästen klarade olyckan så pass bra trots den höga farten. Torde vara tämligen ovanligt att släp lossnar med våra moderna kopplingsanordningar, men ni kanske har annorlunda kopplingar där på andra sidan?

aake
Det var en Thule Royal produser av Brenderup i Danmark lablet av Thule of Sweden. Bygget på et ALKO dobbelaksel chassi med orginal ALKO kobling.

Fartsgrense for hengere og tunge kjøretøy er 100 i NSW om ikke annet er skiltet. Dette var på en strekning skiltet med 100 og vi hadde kø bak oss med 2 30m långtradare tidlig i køen fordi vi kjørte for sakte.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: En ulykke med en hestehenger.

Har faktiskt för ett par år sedan sett samma sak. Strax norr om Jönköping på motorvägen mötte vi en bil med hästsläp.
Strax innan mötet lossnade vagnen från bilen, följde bilens kurs en bit och svängde slutligen av vägen på höger sida.
Kändes rätt obehagligt när vagnen kom rullande, den kunde ju med lite otur kunnat svänga vänster och mött oss i vår körbana.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: En ulykke med en hestehenger.

För många år sedan pratade jag med en man som körde bärgningsbil. Den värsta olycka han hade varit med om, var när en häst gått igenom golvet på en hästtransport. Benen var avslipade på den stackars hästen, som fick avlivas omgående.
Jag hoppas verkligen att kärrorna är bättre idag och att ägare verkligen kollar golven. En hästhov är inte stor och en häst kan väga 700 kg och belasta hovarna olika hårt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En ulykke med en hestehenger.

Uno det var en av årsakene til at vi valgte Thule/Brenderud - de og tyske Böckmann er blandt de få som har golv som ikke råtner eller ruster.

Råte og rust i golvet kommer lett når hestene gjør fra seg i hengeren og golvet ikke er laget av materialer som motstår dette - fiberglass og plastbelagt aluminium er de to beste alternativene under en gummimatte.

Stålplater ruster og tregolv råtner - dette er de to normale her down under og på billigere hengere i Europa. Desverre var det bare tatt inn 5 Thule hesthengere, men Böckmann har eget dotterbolag nå og lagerfører flere modeller. Neste henger må bli en Böckmann, vi har bedt om priser med det utstyr vi trenger.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: En ulykke med en hestehenger.

Knut,var der fast eller avtagbart tilhengerkopling? Var det denne som løsnet. Det høres ut som om sikkerhets vaieren akiviserte bremsene.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En ulykke med en hestehenger.

Vi venter på resultatet av den tekniske undersøkelsen, men det så ut for meg som om låsemekanismen i festet på selve hengeren sviktet. Når en ser denne delen fra undesiden så er det en metalklump på baksiden som når kulen ikke er inne i festet så holdes håndtaket oppe, når kulen presses inn løses låsehåndtaket ut og metklumpen griper inn under kulen. Samtidig viser en indikator på toppen av festet grøntfor å signlerer at kulen er helt på plass. Kulen hadde sluppet ut av dette grepet - håndtaket var fortsatt nede men klumpen hadde feil vinkel etter ulykken. Skulle tro at noe har røket inne i festemekanismen, men håndtaket fungerte normalt mens hengeren lå opp ned.

Det er helt utrolig at hesten er nesten helt uskadd, bare noen skrubbsår. Hengeren er totalskadet, hjulet slått skjevt - golvet knust i ene hjørnet fronten sprekt i flere retninger og ene siden slått delvis løs fra det skadde golvet. Denne siden lå inn mot veien i den dype grøften mens andre siden hadde slått av flere store grener fra et par tre.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: En ulykke med en hestehenger.

Vilken fruktansvärd upplevelse, måste varit otroligt jobbigt att gå fram till vagnen för att se hur det gått med hästen...

Gott att det trots allt gick så väl!!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En ulykke med en hestehenger.

Bengt, jeg var ved hengeren i løpet av sekunder fra vi fikk stoppet bilen.
Hva jeg tenkte når jeg så at hesten beveget seg så kraftig at det var bevegelse i vraket holder jeg for meg selv. Det var en lettelse når jeg stakk hode inn og så at hesten bevet alle ben og hodet og ikke hadde noen store sår. Derifra til vi hadde hesten ute gikk på å holde seg rorlig og tenke klart. Først få vekk baklemmen og deretter skilleveggen som lå delvis oppe på hesten. Det hjalp godt med alle hurtigkoblingene som gjorde at jeg lett fikk løs skilleveggen og en hest som slappet av når jeg fikk vekk tyngden av skileveggen. Jeg holdt meg stort sett like i utkant av rekkevidden på høvene slik at jeg ikke skulle bli alvorlig skadet. Karen klarte å snakke hesten bakover når den selv hadde klart å snu seg fra å ligge på ryggen til å ligge på magen i takrundingen. Med en gang den fikk bakbena ut av hengeren var den på bena og ble kontrolert leid ut av hengeren - PRIME7 News har dette på video. Karen leide den så et par hundre meter vekk til hagen til en dame, der ventet vi til vetrinær hadde kontrolert hesten og den hadde fått normal puls igjen. Da gikk den enkelt på hengeren til den treneren som vi egentlig var på vei til - hesten skulle innridning, det må vente nå. Hesten går på et beite som er like utenfor huset.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: En ulykke med en hestehenger.

Når jeg har hektet på en tilhenger, bruker jeg alltid å løfte på draget for å kjenne at kulehandsken har grepet fast i kulen. Vekten fra draget på kulen reduseres på grunn av luftmotstanden hos hengeren. I den hastigheten som her beskrives, så tror jeg at draget er blitt løftet av kulen på grunn av det lave kuletrykket ved denne hastigheten. Dette skal ikke skje hvis metallklumpen som skal gripe fast på undersiden av kulen er i orden. Jeg går ut i fra at kulen hadde korrekt diameter og at den ikke var nedslitt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En ulykke med en hestehenger.

Tilkoblingen var dobbeltsjekket - minst, utløsende faktor regner jeg med var en senkning i veibanen idet vi krysset en liten elv. Vi kjente et dunk i bilen idet hengeren hoppet av og slet av wiren som dro på bremsene på hangeren. Den bremset ned og fortsatte rett frem mens veien svinger til høyre (vi kjører på venstre side her nede). Den fulgte autovernet til det tok slutt med en kraftig endestopper som ble revet av og sendte hengeren i spinn.

Kulen er kontrollmålt nå og den er eksakt 50mm. Hengeren var på service og besikting for en mnd siden, godkjent uten merknader.

Vi hadde kjørt omlag 60 km når ulykken skjedde.
 
Toppen