F
F.d. 55397
Guest
Vi tog E18 västerut från Karlstad, tanken var att fika på Ester's cafe i Långserud men parkeringen var full så vi fick fortsätta förbi denna gång tyvärr. I Töcksfors fyllde vi upp tanken och när vi passerat tullen så kom vi ut på den nybyggda vägen till Örje och vidare mot Oslofjordtunneln. Vi passerade 5st vägtullar och totalt 41kr kostade pipen i brobizzen. Den nya dragningen gjorde att man såg Höitorp fort från vägen. Många kurvor har försvunnit och man kör inte igenom så många samhällen som förr.
Efter ett besök på Kongs Kinarestaurang i Kongsberg (stora portiner o god mat) fortsatte vi vidare vi Rv37 och det gick uppåt mot första etappmålet Rjukan och Tungvattenfabrik och kraftstation på Vemork.
Vi passerade platsen där D/S Hydro sjönk med det tungvatten som tyskarna skulle transportera hem, platsen var väl utmärkt med en tavla med information. Även hamnen där järnvägsvagnarna lastades på båt för transport över passerades.
Vi övernattade på den stora parkeringen, där det fanns 2 toaletter (av "byggtyp").
Till det väldigt missvisande namnet "Norsk industriarbeider museum" så betalade vi 266 SEK i inträde (Priser är angivna med ICA Matsercard's kurs/avgifter där inget annat anges). Av fabriken återstår inget, även om ett pågående grävjobb frilagt några valv. Själva museet består av 2 (3) delar. Utställning om de olika aktionerna mot produktionen, med olika filmrum där välgjorda förevisningar om attackerna. Möjligtvis att ett rum var lite rörigt då en del information kom på flera väggar, och ibland bakom. En tillfällig (?) utställning om tysketöser var också intressant. Även om man är påläst/sett någon av filmerna så är den största behållningen att vara på denna historiska plats, inte minst se ravinen som passerades av sabotagegrupperna.

"Tyvärr" var bungyjump'en inte öppen när vi var där.....
Kraftstationen som delvis är riven hade flera aggregat kvar, och även många pedagogiska modeller med Peltonturbiner.

Delen om räddningstjänst var under ombyggnad.
På utsidan fanns den sambandshytte som tjänade som bostad under vintern uppe på Hardangervidda

Den 700m långa promenaden var enklare neråt....
Kinocafeet i Rjukan visade sig mest vara mat, men vi delade på en god pizza innan vi fortsatte vidare upp på Hardangervidda. En mycket vacker väg med kalfjäll gick över i fjällnära skog när vi åkte vidare via Fv 851 och E134.


Efter ett besök på Kongs Kinarestaurang i Kongsberg (stora portiner o god mat) fortsatte vi vidare vi Rv37 och det gick uppåt mot första etappmålet Rjukan och Tungvattenfabrik och kraftstation på Vemork.
Vi passerade platsen där D/S Hydro sjönk med det tungvatten som tyskarna skulle transportera hem, platsen var väl utmärkt med en tavla med information. Även hamnen där järnvägsvagnarna lastades på båt för transport över passerades.
Vi övernattade på den stora parkeringen, där det fanns 2 toaletter (av "byggtyp").
Till det väldigt missvisande namnet "Norsk industriarbeider museum" så betalade vi 266 SEK i inträde (Priser är angivna med ICA Matsercard's kurs/avgifter där inget annat anges). Av fabriken återstår inget, även om ett pågående grävjobb frilagt några valv. Själva museet består av 2 (3) delar. Utställning om de olika aktionerna mot produktionen, med olika filmrum där välgjorda förevisningar om attackerna. Möjligtvis att ett rum var lite rörigt då en del information kom på flera väggar, och ibland bakom. En tillfällig (?) utställning om tysketöser var också intressant. Även om man är påläst/sett någon av filmerna så är den största behållningen att vara på denna historiska plats, inte minst se ravinen som passerades av sabotagegrupperna.

"Tyvärr" var bungyjump'en inte öppen när vi var där.....
Kraftstationen som delvis är riven hade flera aggregat kvar, och även många pedagogiska modeller med Peltonturbiner.

Delen om räddningstjänst var under ombyggnad.
På utsidan fanns den sambandshytte som tjänade som bostad under vintern uppe på Hardangervidda

Den 700m långa promenaden var enklare neråt....
Kinocafeet i Rjukan visade sig mest vara mat, men vi delade på en god pizza innan vi fortsatte vidare upp på Hardangervidda. En mycket vacker väg med kalfjäll gick över i fjällnära skog när vi åkte vidare via Fv 851 och E134.


Senast redigerad av en moderator: