F
F.d. 55397
Guest
På semestern's första dag så plockades de sista färskvarorna in och vi släppte loss från Karlstad och tog E45 söderut. Vid Åmål tvärstopp på ringvägen, men vi vände och åkte tillbaka och åkte gamla vägen och kom förbi olyckan. En fikapaus i Prästgården i Brålanda, ny regi men samma hembakta sortiment.
Vi hade kikat lite på Stena Line's olika erbjudanden, Kielfärjan är ju prisvärd ibland men inte de datum vi ville åka. En koll på WEB på morgonen angav 3 100kr för husbil, oss och en 2 bäddshytt. När vi var i Göteborg vid 17 tiden svängde vi in o frågade om de hade sista minuten platser, något de knappt visste vad det skulle vara... Vi erbjöds en flexibel (?) biljett för 4 100kr, 1,5 timme före avgång. Då satte vi brobizzen i rutan och körde de 60 milen i stället. Visst finns det risk för missbruk av att chansa o köa obokat de perioder som färjan inte går full, men nu missade man en kund i varje fall.
I Tyskland vart det via Bremen och söderut via Ruhrområdet och mot Ardennerna. GPS'en var inställd på Verdun och Fort Douamont. Avfart 44 och en massa kringelkrokvägar genom småbyar på landsbygden fick vi se. Vi hade ställt GPS'en på byn Douamont, som vart totalt bortbombad under kriget, och marken ser numera ut som en golfboll med alla kratrar

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
Men denna skylt gav oss hopp

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
Vid närmare studier visade det sig att nån skrapat bort en nolla, men vi fick en bra promenad i spännande omgivningar fram till fortet. Det var kallt och blött inne och sporadiskt utställda föremål, men en ypperlig audioguide hade mycket information som stöddes med rörliga bilder från tiden.

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
Vi åkte runt lite o såg div minnesplatser i området innan vi bockade ur betalvägar och satte GPS'en på Paris och ett P-hus vi stått i några gånger, tyvärr var detta ombyggt så inga bilar över 2,20 släpptes in längre. Vi hittade dock en fickparkering med plats där man fick stå 2h och det vart en liten promenad med lyxfika runt Sacre Ceur och Montmartre i alla fall.
GPS ställdes in på Caen och återigen en blandning av 4 filiga motorvägar för att braka rakt in i samhällen med en smal 50 väg, men många intressanta vyer.
Vi hade kikat lite på Stena Line's olika erbjudanden, Kielfärjan är ju prisvärd ibland men inte de datum vi ville åka. En koll på WEB på morgonen angav 3 100kr för husbil, oss och en 2 bäddshytt. När vi var i Göteborg vid 17 tiden svängde vi in o frågade om de hade sista minuten platser, något de knappt visste vad det skulle vara... Vi erbjöds en flexibel (?) biljett för 4 100kr, 1,5 timme före avgång. Då satte vi brobizzen i rutan och körde de 60 milen i stället. Visst finns det risk för missbruk av att chansa o köa obokat de perioder som färjan inte går full, men nu missade man en kund i varje fall.
I Tyskland vart det via Bremen och söderut via Ruhrområdet och mot Ardennerna. GPS'en var inställd på Verdun och Fort Douamont. Avfart 44 och en massa kringelkrokvägar genom småbyar på landsbygden fick vi se. Vi hade ställt GPS'en på byn Douamont, som vart totalt bortbombad under kriget, och marken ser numera ut som en golfboll med alla kratrar

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
Men denna skylt gav oss hopp

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
Vid närmare studier visade det sig att nån skrapat bort en nolla, men vi fick en bra promenad i spännande omgivningar fram till fortet. Det var kallt och blött inne och sporadiskt utställda föremål, men en ypperlig audioguide hade mycket information som stöddes med rörliga bilder från tiden.

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
Vi åkte runt lite o såg div minnesplatser i området innan vi bockade ur betalvägar och satte GPS'en på Paris och ett P-hus vi stått i några gånger, tyvärr var detta ombyggt så inga bilar över 2,20 släpptes in längre. Vi hittade dock en fickparkering med plats där man fick stå 2h och det vart en liten promenad med lyxfika runt Sacre Ceur och Montmartre i alla fall.
GPS ställdes in på Caen och återigen en blandning av 4 filiga motorvägar för att braka rakt in i samhällen med en smal 50 väg, men många intressanta vyer.