• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En nystart var vad som krävdes!

F

F.d. 2944

Guest
För ett antal år sedan innan jag hade den goda smaken att lämna PC-världen till förmån för Mac hade jag en burk (dator) med ett antal år på nacken.
Med åren hade den blivit segare och segare. Ofta låste den sig och man fick väldigt konstiga meddelanden på skärmen. Plötsligt var den där , insikten.
Nu jäklar har jag kommit till vägs ände, måste göra nått.

Frågan var skulle den få gå på tippen så jag kunde se mig om efter något nytt, men ändå, den funkade ju ganska bra trots allt.

Jag tog mig ner till datoraffären med en inköpslista och shoppade.
Väl hemma igen säkerhetskopierade jag allt som fanns på hårddisken. Sedan plockade jag i mer minne.
Därefter kanske det viktigaste av allt, jag formaterade om hårddisken och bytte ut hela operativsystemet. Sist såg jag till att få in en hel del nya drivrutiner för dom som hängt med från början var tröstlöst inaktuella och föråldrade. När jag startade om fick jag några hårdvarukonflikter med det löste sig när jag bytte ut en del styrfiler, dom som servar systemet och håller koll.

Vipps så fungerade den gamle igen, var snabbare, tystare och inga konstiga meddelanden längre, den bara gick.

Så kan det vara i datavärlden.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: En nystart var vad som krävdes!

Ett gott råd kan vara att ju mer du använder din dator, ju oftare ominstallerar du den.. Då blir maskinen som "Ny" igen.

Jag har som regel att ominstallera var 6:e månad för att få maximalt ur mina datorer, då man stökar ner en hel del.

Det jag gör dock är att när datorn är ny så formaterar jag den för att få den som jag vill. Installerar det jag vill o inte massa trams som man får på köpet när man handlar färdiga burkar. Därefter använder jag ett Clone program som gör en kopia av hårddisken och alla program och filer som jag vill ha där. När jag väl ominstallerar så tar det ca 15min att formatera och putta tillbaka clonen, o vips är den som "Ny" igen.

Ett tipps till er som vill ha en ren dator ofta kanske? Clone program är smidigt ;)

/Freddy

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jo, det är riktigt. Så höll jag också på när jag var ung. Numera kör jag CClean och det funkar för oss. Tar bort allt skräp.

F

F.d. 53022

Guest

Ja du Gomer det fick du till bra. Jag kan inget om Datavärlden, men det låter ändå som en bra lösning.

Bosse

F

F.d. 16416

Guest

Om man nu ser till rubriken i tråden, så kan detta vara tillämpbart i många skeenden i tillvaron.

Roadglider

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vad vill vi ha ... jo ... vi vill ha ett enkelt system utan extravaganser. Det blir bara fel när man klyddar.

Senast ändrad:
B

Byggare Bob

Guest

Bra Gomer, den satt som en smäck!:D

A

aviata

Guest

Bra Gomer, det här kan man nog ha nytta av även i Föreningsvärlden!
MVH/eva

F

F.d. 13588

Guest

CPU n har varit frånvarande en längre tid pga av överhettning, men verkar nu fungera igen.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jodå, jag har dröjt med att svara här eftersom jag höll det för ganska osannolikt att en Mac-användare skulle bemöda sig om att köpa utrustning och lägga ner jobb på att få igång en gammal PC.

Men så slog mig tanken att Gomer kanske hade förlagt något viktigt dokument i något arkiv på den gamla datorn och därför var tvungen att ha igång den.

//Michael, medlem och PC-användare

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Inlägget hade nog inte med ämnet att göra. Ställer frågan till styrelsen istället.

:):msn_coffee::msn_coffee:
Kenth

Senast ändrad:
F

F.d. 2944

Guest

Michael, så här står det ju i inlägget.

"För ett antal år sedan innan jag hade den goda smaken att lämna PC-världen till förmån för Mac hade jag en burk (dator) med ett antal år på nacken."

Men du har inte helt fel. Skrämmer just i dagarna igång en gammal PC med Win 2000. Anledningen är att jag har världens bästa program till min dekalskärare i den burken, så visst kan man behöva en PC ibland, men då skall den som sagt vara i trim och inte trött och sliten med fel drivrutiner. För då funkar ju inte ens en skärplotter.

Kent
Har aldrig haft anledning att ha kontakt med SCR.
Det närmaste vi kommit i kommungruppen, den gamla alltså, var väl ett inbokat möte med Husbilsdestination Sverige för att se om vi kunde hitta några gemensamma nämnare. Ett möte som avbokades när Hasse och jag lämnade KG.

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är ganska märkligt att en skärplotter som fungerat med en viss dator inte längre fungerar med samma dator. Men du har kanske bytt valda delar i datorn och därmed förvanskat konfigrationen. Då kan jag förstå att det blir problem. Talar de ingående delarna inte samma språk eller om det finns dolda drivrutiner så kanske det skär sig.

F

F.d. 2692

Guest

Gomer, du skulle gjort som jag, börjat med en Mac så hade du aldrig fått sådana problem. Att lira i både PC och Mac fungerar inte, dom pratar inte samma språk.

A

aviata

Guest

Kenth,

Klargörande ang. vår vänskap med Dino: vi har verkat på Gotland inom livsmedelsindustrin och på så sätt haft ett mycket positivt samarbete med honom,men jag vet inte om familjen Larsson o Werkelin umgås,men Du kanske har koll.
Eva Werkelin har vi ingen närmare relation till, men vi tycker att alla barnen Werkelin har varit duktiga, så dem kan mamma Marianne o pappa Lars-Gunnar vara stolta över.
Vi tillhör samma generation som Evas föräldrar och våra barn är i ålder med barnen Wekelin. Är Du nöjd med svaret eller önskar Du något mer?
Mvh/Eva
PS Tack för att Du börjat undertecknat med bar Ditt namn! För mig känns det bättre att veta vem jag för dialog med.DS

Toppen