• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En massa frågor???

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Funderade på att göra en plåtis och hittade en Toyota Hi Ace van med automat som skulle kunna passa, men har inte sett någon använda det fordonet tidigare?
Har annars funderingar på en peugeot j5 eller liknande, det finns ju besinare som är ganska billiga med inte mycket mil.
Jämför man med diesel skiljer det mycket i inköpspris och då har man skatten och kamremsbyte i vågskålen.
Vad kan skillnaden bli på en 1000-1500mil/år?
Verkar svårt att hitta annat en alkovbilar? Om man inte vill ha eller behöver alkov borde det gå att ganska enkelt skära bort den delen och spara någon deciliter i bränsle.
Ni som kan och vet skriv era synpunkter!
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En massa frågor???

Kul Bengt, Toyotan blir ju ett lyft när det blir dax att pensionera Caddyn, titta gärna på nyare Previa också, verkar mera bil för pängen mot HiAce! Men ingen egen erfarenhet själv av Toyota, men var inne på tanken ett tag!
Lycka till:yes:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En massa frågor???

Tack för svaren!
Har tillbringat en god stund med att titta på foton av Toyota och orsaken är att de är kända för kvalitet,- men rosten verkar vara ett stort problem.
Kände efter lite att det blir en kanske övermäktig uppgift kommer ihåg vilket arbete det var att få till caddyn.
Har också funderat på några billigare husbilar:

Pilote 800 | Uppsala

Ford transit 83 | Örebro

Man undrar ju hur mycket bensin det handlar om per mil, antar det är väsentligt mer än på en diesel. Förmodligen dubbelt mot min caddy.

Transiten är ju veteran utan skatt men den drar väl också en hel del?
sedan var den torr -men fläckar i taket och det är väl alltid en vattenläcka, bilderna är ju väldigt gamla kan mycket väl vara ett vrak nu.

Kanske man skulle kosta på det man har med en dieselvärmare
Dieselvärmare Mobil HT-2 M:10 *1/2priset | Jämtland

Och skaffa ett reseförtält att vara i och låta bilen vara sovplats.
Synd att ekonomin ska styra ens liv så mycket, men blev i alla fall ett par veckor på teneriffa till sista minutenpris.

Tänkte ta upp min gamla ide att bese sverige det blev ju bara gotland i somras och där är inte mycket att titta på egentligen.
Det är orsaken till mina funderingar inför säsongen.
Finns ju en massa kunskap här som jag skulle vilja ta del av men svårt att hitta och man kan inte läsa alla trådar, finns det någon som har en länk skulle det vara roligt, man sitter ju och läser mycket när vädret är som det är.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: En massa frågor???

Hej,

Svårt att svara på dina frågor men du får räkna med att vilken husbil som hels även de nya typ 2010 och uppåt drar mer än en person bil.

även om du har en bil som drar 1,0 lasta man mer och köra med fyra personer så drar den säkert 1,2-1,5 beror mest på hur man kör. Min lilla husbil från 91 är 2,5Disel och den drar 0,9 blandat körning med full last

Det är alltid dyrar med husbil gemfört med andra sätt att resa typ tåg flyg osv.
MEN skillnaden att resar med husbil enkelt förklarat att man får mer njutning för pengarna.

Samt det viktigast om du nu ska bygga en plåtis så kommer det tar tid innan den är färdig byggt.
ska du ha en färdig bil (byggagnad ) så undersök den grundlig var enda horn ska kollas och under bilen, se till att ni är minst två och leta efter fukt eller mjuka väggar glöm inte en fukt mätare.

Här är en intressant länk om förbrukning olika husbilar (Reality Fuel Consumptions):
http://www.husbilsklubben.se/forums/t47754/

MVH
Rashad
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En massa frågor???

Tack för svaren!
Intressant att läsa om bränsleförbrukningen och gps hastigheten och färdatorns mätvärden.
Normalt visar gps verkligt värde som är 4-5% lägre än hastighetsmätaren.
Samma givare ger också värde till trippmätaren så man får fel vägsträcka att mäta emot - bilen verkar gå både fortare och snålare än verkligheten.
Min caddy drar mellan 0,6 -0,7L/mil verklig fart sträcka genom inköp av däck som gör att allt visar rätt i förhållande till gps blir det enkelt att räkna ut. Farten är efter skyltarna utom där det är 120 där backar jag oftast av.
Har fått klart för mej att man kan räkna med minst dubbla dom siffrorna om jag köper en bensinare vilket gör att man tänker sej noga för om man ska åka någonstans.
Av de förslag jag fått och inte själv hittat så var ivecon den som verkar mest intressant plåtis med diesel passar mej, men inte besiktat sedan 2008 verkar lite knepigt. Är väl något stort fel någonstans borde bli billig.
Antar att det sitter en fiatdiesel 2,5 i den?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En massa frågor???

Ja Ivecon var såld och transiten fanns inte på originalannnonsen
Astran drar vad jag vet massor med bensin och det var bara något att bygga på egentligen.
Vw t4 inte så dum egentligen men mest som underlag att bygga på 50000mil i karossen och ingen egentlig husbil känns inte så bra.
Kom gärna in med flera tips det finns tydligen ställen jag inte letat på.
En plåtis typ ivecon och gärna mindre skulle passa bra, ännu bättre om jag kunde byta med någon?
Min bil går annars helt perfekt och det är bara längtan efter något som kan vara ett hem kanske för två över en längre tid som gör att jag funderar vidare.
Hade jag tillgång till verkstad skulle jag kapat änden på en annan caddy och skarvat i.
Låter som mycket jobb men förmodligen ganska enkelt att göra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En massa frågor???

Har forskat och ringt lite!
Ford transit 83 | Örebro
är skattebefriad men vidhåller sitt pris 35000kr vilket måste vara för mycket om den verkligen inte är ett fynd.
Ägaren vidhåller 0,9 l/mil med en 2,0 bensinare i 80-85km.
Har mycket svårt att tro på det men frånvaron av skatt bes. vartannat år och förmodligen billig försäkring gör att det tål att tänka på eftersom storleken gör att den går att hantera.
Finns förmodligen en del gamla rävar här som vet massor om denna bil och förmodligen kan komma sanningen närmare varför vi inte ser av dem på vägarna.
 

Bilagor

  • 4511663468.jpg
    4511663468.jpg
    73,6 KB · Visningar: 1
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En massa frågor???

Tack för svaret har tittat på den och en likadan fast äldre, repobjekt känns lite sådär.
Man måste veta vad de menar med repobjekt är det motorn som låter illa eller vatten läckage i båda fallet känns det inget intressant är det enklare saker som bromsar och småsaker är det ju lättare.
Storleken är kanske mer än jag behöver, men det blir ju ett bättre boende om man tänker sej stanna ett tag.
Men priset är lite i överkanten med min plånbok just nu.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: En massa frågor???

Hej
GDS-bilar är i allmänhet fuktskadade & inget jag vill rekommendera om man inte har intresse att reparera, verktyg, gott om tid & någonstans att vara. Jag håller för närvarande på att fuktsanerar min bil. Kan vara besvärligt & dyrt även om man gör det själv. Har man då otur så kan det bli hur stort jobb som helst. Med äldre bilar ökar naturligtvis risken för fuktskador så det bästa är nog att titta hos handlare vad dom har att erbjuda. Om du hittar något intressant så be att få den fukttestad. Nu vet jag inte vilken prisklass du tänkt dej men för min del skulle jag nog om nödvändigt "överskrida budgeten" en aning för att få en bil som är fuktfri. Om jag byter bil fram över tänker jag be att få väga objektet & jämföra med totalvikten för att se vad den har kvar av lastkapaciteten.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En massa frågor???

Köpte en engelsk husvagn för många år sedan behöver jag säja mer?
Fick tiva en del av väggen och hur gör man för att skarva en regel mitt i väggen, jo fuskar det gör jag inte om hittar jag fukt och mjuka väggar i en bil så handlar jag inte- det bara är så.
Tack för svaret /Bengt
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: En massa frågor???

Hi-Ace är en trevlig bil att köra, har inte gjort det på många år men Toyota har slitit för att bli av med sitt skamligt dåliga rykte.
Att plåten försvinner var ju ett kännt problem på de gamla iaf, sen är fd service/hyrbilar ibland lite vårdslöst körda med tunga laster, andra pedantskötta men oftast servade enligt boken.

Som alltid vid gamla bilar, så är det objektens status som skall undersökas.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En massa frågor???

Har forskat lite i mina två alternativ, transiten ska gå att köra 80-90 på 1,3l/m men då får man vara försiktig.
Har googlat rätt mycket och det finns knappt någon kvar överhuvudtaget, likadana motorer finns på en del skrotar, förmodligen fuktskador.
rapidon dyrare och bättre drar 1,5-1,6l/m.
Men har tydligen även den fuktproblem.
Men det verkar alla gamla husbilar ha.
Ryskt skämt: Gumman hade inga problem - köpte en gris.
Svårt att förstå men lätt att skaffa problem man inte behöver, här gäller det att tänka, man är för gammal att lägga för mycket tid på något som inte är nödvändigt, tiden man har kvar är ju det värdefullaste man har egentligen.:twitcy:
Jo annonsen är borta nu så då slipper jag tänka mer på det, eller så har tiden gått ut den var ju annonserad i nov.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En massa frågor???

Tittade på FIAT DETHLEFFS GLOBETROTTER.
Den verkar vara i rätt storlek och med diesel dessutom, trevlig inredning också, ska maila och se vad som kan vara fel på den får forska i tidigare ägare och fråga. Men man ska ju ha fax helst.
Borde kanske kunna pruta en del så här i försäsongen.
Skulle jag lyckas blir det nog att sälja den jag har och ev skaffa en billig småbil 30mopedskoter har jag redan för att ta mig runt på byn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen