• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En liter "olja"

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Hej!
Fick (på min uppmaning) bytat olja & filter ( filtret var "nog" av guld) på min Fiat Coral 2010 på en auktoriserad verkstad efter ca:1500 mil dom kallade det för en "ett årskontroll", tyckte det kändes bättre så, mina andra (vanliga) bilar har det skulla byttats olja efter 50 -100 mil för att eventuella grader & metallspån skulle avlägsnas.
Oljestickan visade lika mycket ca. 5mm över översta markeringen vid kall motor efter bytet, "dessutom" låg där en X-stra liter olja inpackad i en fin tyg påse i husbilen (jag bet.för den extra L. ca: 122.95 kr + moms.), om dom slagit på 7L olja som där står i instruktionsboken eller 8.5-9L som somliga skriver här på forumet det vet jag ej.
Någon förklaring fick jag inte, allra helst inte på den liter olja ( motor) där var extra vad den skall vara till, kanske smörja dörr lås & dyligt vad vet jag.

Någon som råkat ut för något dyligt & fått en förklaring på extra oljan?
Att sedan priset var en " bra bit" under 3000 kr är en helt annan historia.
mvh.

F

F.d. 29925

Guest
Sv: En liter "olja"

Nog ett ställe där man bör undvika ett oljebyte. Har förresten aldrig varit med om att få en extraliter med på färden.
Kan vara bra att få namnet så att andra slipper bedrövelsen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg vil heller si det er bra service, sørge for at kunden har rett olje som sikkerhet. ALLE kontrollerer jo oljenivå regelmessig, og det hender en mangler litt. Det er og en kjent sak som ikke mange tar hensyn til og det er at pakningen på oljefilteret kan gi seg litt slik at det blir en ørliten lekka.
På Iveco bruker jeg nå å dra etter for hånd filteret hver gang jeg sjekker olja - en liter forsvinner fort ut den veien.

den lille balasten som en pent innpakket liter med olje utgør ville jeg sette pris på å ha i bilen, men måtte sørge for det selv.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag kan bara hålla med Knut, det är ju riktigt fin service. Kan inte förstå att det kan vändas till något negativt? :confused:

Instämmer. En annan sak är att jag aldrig lyckats hälla i så mycket olja som verkstäderna kan. Det står nästan alltid olja kvar i motorn och därför kan man aldrig fylla enligt instruktionsboken.

F

F.d. 25098

Guest

köpte en ny VW Golf 1,6 bensin 2001 som gick på långlife olja. Då låg där en extra liter i skuffen. Denna behövdes alldrig så den oljan hamnade i gräsklipparen.

Peter.

Toppen