Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Bild: Ford/Watergreen
Israelerna blev kända redan på slutet av 40-talet att man fick öknen att blomstra, nu läser jag i Vi Bilägare att man fortsatt utvecklar lösningar för att utvinna sötvatten. Men nu med en teknik som säkert den mera äventyrlige husbilsresenärer välkomnar, genom att kunna tappa upp ett glas vatten när man är långtifrån närmaste brunn.
Israeliska företaget Watergen specialiserar sig på att utvinna dricksvatten från luften. I ett samarbete med Ford visades tekniken nyligen upp i Las Vegas på mässan för custombyggen och bilstyling kallad Sema.
En specialbyggd Ford Ranger hade fått tekniken installerad. Den består av en 30 kilos låda på flaket som med hjälp av ström från 12-voltsuttaget suger in luft och förvandlar den till vatten. Det behövs minst 20 procents luftfuktighet och en temperatur på 15 plusgrader för att vattenproduktionen ska fungera. 25 liter dricksvatten per dag ska kunna genereras.
Via en tappkran i mittkonsolen ska det producerade vattnet sedan hällas upp. Ford och Watergen tänker sig att tekniken kan fungera bra i äventyrsfordon eller andra typer av campingfordon, som husbilar till exempel.
Ja, jag undrar om tillverkarna av den traditionella vattendunkåen behöver vara orolig?
Skulle inte tro det…
Tommy
Israelerna blev kända redan på slutet av 40-talet att man fick öknen att blomstra, nu läser jag i Vi Bilägare att man fortsatt utvecklar lösningar för att utvinna sötvatten. Men nu med en teknik som säkert den mera äventyrlige husbilsresenärer välkomnar, genom att kunna tappa upp ett glas vatten när man är långtifrån närmaste brunn.
Israeliska företaget Watergen specialiserar sig på att utvinna dricksvatten från luften. I ett samarbete med Ford visades tekniken nyligen upp i Las Vegas på mässan för custombyggen och bilstyling kallad Sema.
En specialbyggd Ford Ranger hade fått tekniken installerad. Den består av en 30 kilos låda på flaket som med hjälp av ström från 12-voltsuttaget suger in luft och förvandlar den till vatten. Det behövs minst 20 procents luftfuktighet och en temperatur på 15 plusgrader för att vattenproduktionen ska fungera. 25 liter dricksvatten per dag ska kunna genereras.
Via en tappkran i mittkonsolen ska det producerade vattnet sedan hällas upp. Ford och Watergen tänker sig att tekniken kan fungera bra i äventyrsfordon eller andra typer av campingfordon, som husbilar till exempel.
Ja, jag undrar om tillverkarna av den traditionella vattendunkåen behöver vara orolig?
Skulle inte tro det…
Tommy