• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En kul söndag - dropp dropp...

F

F.d. 6061

Guest
Igår skulle jag städa husbilen och då hade gasolen tagit slut och det var svinkallt i husbilen. Varmvattenberedaren hade klarat sig eftersom den tömt sig själv, men när jag skulle fylla på vattnet så rann det ut under bilen. Tittade ner i tanken och såg att det låg is i botten. Isen hade lyft ur och haft sönder bottenpluggen. Fram med en ny plugg och fylla på med vatten igen efter jag tinat bort isen.

Sen slog jag igång vattnet igen och då rann det ut på nytt. Denna gång från varmvattenberedaren. Bak och kolla, denna gång var det backventilen på Truman som gått sönder (har varit med om det förut så jag vet att de har en tendens att gå sönder...). Bytte den och slog på vattnet igen och väntade ett litet tag. Hmmm, pumpen slutar inte gå. Dropp, dropp i badrummet. Kranen sönderfrusen. Montera ner badrumsskåpet och in med en ny kran.

På med vattnet igen och vänta ett tag. Dropp, dropp. Denna gång var det kranen i köket som läckte. Ett par svordomar och någon timme senare hade jag plockat fram en ny kran och monterat den. Dropp, dropp. Nä men vad i h*#*e nu då? Jaha, rörkopplingen under kökskranen läcker... Av med vattnet men glömmer att slå på kranarna och när jag tar isär rörkopplingen så blir det allt annat än dropp dropp... Rörkopplingen bytt, på med vattnet och vänta. Dropp, dropp. Nä, nu blir jag tokig! Den andra rörkopplingen läcker den med vilket jag först missat. Sagt och gjort, byter även den andra kopplingen och känner mig nöjd efter drygt fyra timmars jobb.

Går in i badrummet för att montera ihop badrumsskåpet... Dropp dropp. En mycket, mycket lång harang med svordomar... Det visar sig att jag inte skjutit in den ena vattenslangen ordentligt i kranen. Gör om gör rätt. Sen kunde jag sätta mig ner och konstatera att även om det var slitigt och tråkigt så hade jag lärt mig en hel del om vattensystemet i husbilen. Inget dåligt som inte för med sig något gott, är det inte så man brukar säga?

Ja, det var en riktigt kul söndag jag hade igår...
 
J

Jimbo

Guest
Sv: En kul söndag - dropp dropp...

Ha ha ha ha....grattis =)

Tack för att du delade med dig på ett skojigt nedtecknat sätt =)

Ja, det där med vatten är spännande......

Jag kör den säkra metoden och tappar ur så fort bilen skall stå själv ett par dar.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: En kul söndag - dropp dropp...

Det brukar jag också göra men gasen måste ha tagit slut i lördags på dagen och då hade jag ändå satt i en full tub på torsdagen...
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: En kul söndag - dropp dropp...

Oj oj det var jobbigt blir nu orolig för hur det är med vår "ga Bettan". Vet att jag tappat ut allt vatten när vi ställde upp den i oktober men känner ändå en oro. Hoppas vi slipper dropp dropp i mars när vi börjar med vår städningen.
Tack för din berättelse.(kanske får jag praktisk nytta av den)
MVH Gunilla
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: En kul söndag - dropp dropp...

Måste vara praktiskt att i princip bo i ett reservdelslager? Eller är kranar etc något som man "råkar ha liggande"?
Hursomhelst, vattenläckage är Skräcken med stort S. Dessutom är det nog en klar fördel om man inte har alla tummarna mitt i handen...

Skönt att det blev bra till slut.

Kjell :D
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: En kul söndag - dropp dropp...

Hej.

Nu när det är så här kallt och man har varit ute på en tripp brukar jag dra bottenpluggen, öppna VV beredaren och alla kranar sista dagen då jag rullar hemåt.

Det tömmer systemet effektivt (tror jag iallafall) och det mesta vatten är borta när man kommer hem.


Peter.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: En kul söndag - dropp dropp...

Inför vinterförvaringen brukar jag först tömma systemet "vanliga vägen".
Därefter öppnar jag alla kranar, pumpen går för fullt, och håller dammsugarslangens sugrör med handen som "packning" mot kranöppningen och suger ut resterande vatten från slangar, pump och expansionskärl. Det är rätt mycket vatten som kommer i dammsugarens behållare.
Tilläggas bör att dammsugaren klarar av att suga vatten, försök inte med en vanlig dammsugare!
 
Toppen