• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En GPS Garmin 660 och en laptop.

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej .
Har en Garmin 660.Nyligen fick jag (från en kompis) en gammal program Microsoft AutoRoute från 2003 som jag installerade i min laptop med Vista Premium.Jag kopplade min Garmin med laptopen men lyckades ej att fungera .
Provade med en separerat puck från Kjell Comp.(SiRF Star III.) med samma
resultat dvs negativ.

Med GPSen ( separat) har jag inga problem,den funkar till 100%.
Vidare ville utveckla mina kunskaper med en program installerade på en dator, det är betydligt enklare att planera sina resor och därför ville testa
och lera mig nytt med en gammal program innan jag rusar iväg och köper ett nytt.
Kompisen är bortrest och blir borta en längre tid.
Går det att para ihop en Garmin 660 tillsammans med laptopen på det viset att bege två fungerar var och en för sig själv ( och spara en extra puck, och en pryl mindre på instrument brädan ) ?
Det var många frågor ?
Men den ej invigde har inga val, han måste fråga for att lära.

Tackar på förhand .

Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: En GPS Garmin 660 och en laptop.

om jag inte kommer ihåg alldeles fel så funkar garmin bara ihop med garminkartor
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: En GPS Garmin 660 och en laptop.

Perrovski,

Jag tror inte problemet är med själva Garmin GPS utan med Vista, många nyare GPS fungerar inte under Vista. Troligen fordras endast en GPS update av drivrutiner. Försök med Garmin: WebUpdater

Lycka till ;)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: En GPS Garmin 660 och en laptop.

Du måste naturligtvis göra inställningarna i programmet för din gps också men det har du kanske redan gjort.
I din Garmin gps'en ställer du in NMEA 1.82 eller likande, det var några år sedan jag gjorde detta.
Med rs232 (com1/com2) är det inga problem men har du usb-anslutning från gps'en så krävs en särskild drivrutin för att få virtuella comportar.
I enhetshanteraren kan man se och konfigurera de virtuella comportarna.
Sen ställer du in rätt comport i programmet, rätt hastighet (4800) och Garmin (funkar bra att sätta 12XL om inte din modell finns med) none på paritet och ingen handskakning.
 
Toppen