• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fråga om elcykel

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Hej
Till er som kan lite om elcyklar, vi har tittat på 2 modeller i dom lägra prisklasserna
Vi skulle vilja veta lite + o - om dessa modeller


Vet att biltemas batterier fått dålig kredit tidigare
Mvh Hasse o Annika
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag tror inte att det är någon nämnvärd kvalitetsskillnad på de båda cyklarna men beroende på hur långt ni brukar att köra så titta på batterikapaciteten. Batterikapaciteten är ett problem med elcyklarna för den som kör lite längre sträckor men för den som bara kör lite kortare sträckor så har det inte så stor betydelse.
Ta även uppgivna körsträckor med en nypa salt (gäller alla elcyklar) de uppgivna körsträckorna beräknas under förutsättningar som i stort sett aldrig inträffar vid normal körning utan utgå ifrån att det lägst angivna värdet ligger närmas sanningen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hej
Till er som kan lite om elcyklar, vi har tittat på 2 modeller i dom lägra prisklasserna
Vi skulle vilja veta lite + o - om dessa modeller


Vet att biltemas batterier fått dålig kredit tidigare
Mvh Hasse o Annika
Du har ett PM..
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Hej
Till er som kan lite om elcyklar, vi har tittat på 2 modeller i dom lägra prisklasserna
Vi skulle vilja veta lite + o - om dessa modeller


Vet att biltemas batterier fått dålig kredit tidigare
Mvh Hasse o Annika
Har cyklat 28 tum biltema cykel i 5 år fungerar bra batteriet var det bästa på dom tidigare cyklarna har nu köpt ett nytt från batteri kungen så går som bara den, fungerar i husbilen behöver bara sänka styret för den ska gå in i lastutrymmet.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.230
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har cyklat 28 tum biltema cykel i 5 år fungerar bra batteriet var det bästa på dom tidigare cyklarna har nu köpt ett nytt från batteri kungen så går som bara den, fungerar i husbilen behöver bara sänka styret för den ska gå in i lastutrymmet.
Jag tror inte att batteriet var slut utan bara att deras inbyggda åldrande slog in. Billigare att byta celler i det själv hur som, lite pilleri men kul när man får det att fungera.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.230
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Sök på "inbyggt åldrande biltema" youtube så finns hur mkt som helst. Det har tom varit med på Plus i SVT alternativt kontakta batterid*oktorn.
vet inte om det är helt ok att länka.

Elcyklar har lithiumjon batterier och de har ju MINST 2000 (3-4000 mera sant) laddningscykler så det betyder att om du använder batteriet till 100% varje dag så håller det i 5 och ett halvt år.

Batterierna har väl egentligen en livstid på max 10 år innan kemin i batteriet tröttnar men det är en annan sak.

Jag har en Yosemite som efter 3 år hade ca 40-50 hela laddcyklar när den visade att batteriet var slut. Efter nollställning för 2 år sedan så funkar den lika bra som ny.

Sedan är det billigare att löda egna celler och roligare också om man gillar lite pilleri :)
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag tycker att man även ska kolla vad det är för komponenter på elcyklar.
Tex bromsarna. De som använder elcyklar brukar cykla gaska fort. Då är skivbromsar att föredra.
Biltemas cykel i inlägg #1 har fälgbroms fram. Den har även framlyktan till vänster om framhjulet. Lyktan syns inte alls om cyklisten kommer från vänster i en korsning i mörket. Jag fick tvärnita för några år sen med en marginal av några centimetrar i en korsning i Stockholm när jag mötte en cyklist med lyktan till vänster om framhjulet.

Själv använder jag en järnhäst till och från jobbet varje dag.
Ibland önskar jag att jag hade en elcykel när motvinden ligger på.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag tycker att man även ska kolla vad det är för komponenter på elcyklar.
Tex bromsarna. De som använder elcyklar brukar cykla gaska fort. Då är skivbromsar att föredra.
Biltemas cykel i inlägg #1 har fälgbroms fram. Den har även framlyktan till vänster om framhjulet. Lyktan syns inte alls om cyklisten kommer från vänster i en korsning i mörket. Jag fick tvärnita för några år sen med en marginal av några centimetrar i en korsning i Stockholm när jag mötte en cyklist med lyktan till vänster om framhjulet.

Själv använder jag en järnhäst till och från jobbet varje dag.
Ibland önskar jag att jag hade en elcykel när motvinden ligger på.
Skulle va kul att se dig på en järnhäst i stan.
Järnhästen - Frank åker.jpeg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Elcyklar har lithiumjon batterier och de har ju MINST 2000 (3-4000 mera sant) laddningscykler så det betyder att om du använder batteriet till 100% varje dag så håller det i 5 och ett halvt år.

Batterierna har väl egentligen en livstid på max 10 år innan kemin i batteriet tröttnar men det är en annan sak.
Nu blandar du nog ihop de olika Li-Ion kemierna med Li-FePO4 kemin.
Ett Li-Ion batteri klarar 300-500st cykler.
1cykel är från 100% laddat ner till 0% laddat.
Li-Ion batterier sitter t.ex i mobiler, elverktyg, elcyklar, elbilar m.m.

Whats Lifespan Lithium Ion Battery | Northeast Battery Blog
 

Robi

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2024
En undran. Köper man en elcykel för att man parkerar väldigt långt bort från sevärdheter och centrum. Vi har vanliga moderna flerväxlade cyklar som både väger mindre och underhållande är minimalt. Den enda laddningen som behövs är i våra magar.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi för våran del tycker vi om att ställa husbilen på en relativ centralplats sedan cykla omkring och se oss omkring. Tex förra året i moseldalen besökte flera byar på cykel men sedan ska man tillbaka när man kanske är lite trött. När vi besökte Kroatien stod då i Fazana besökte då Pulla på cyckel var mycket lätt att se sig omkring i den staden trots tät tät trafik i centrum. Nu var vi Holland under påsk på en 10 dagars tripp, vi ser då att väldigt många har i dag elcykel o bar swichar förbi oss. Sedan hade lätt åt ena hållet kraftig motvind hem.
Dessutom är vi väl inte direkt vältränade.
Mvh Hasse
PS inte till centrala Amsterdam tog vi tåget var ca 3 mil till centrum fungerar ofta bra med lokaltrafiken också
 

alemax

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
25869
Medlemskap
2025
Jag köpte min första elcykel för flera år sedan och tänkte inte riktigt på att den skulle upp på cykelstället där bak...
Den var väldigt tung.. 26 kg så svårt att få upp den där bak.

Nu har jag bytt upp mig till en Orbea. 18 kg tror jag. och faktiskt ett rimligt pris. 20 000kr
För det fick jag en cykel som har skivbromsar, motorn bak och det syns inte att det är en elcykel.
Det är bra ur en stöld synpunkt, då de är mycket eftertraktade.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.230
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Toppen