• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En första lektion att lära

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Vår andra utfärd med husbilen gav oss lektion 1A. Denna gången gick färden till Gekås, Ullared. Vi ställde bilen på parkeringen för husbilar, bland andra likasinnade och tillbringade dagen med att handla. Sedan åkte vi till en enslig skogsglänta, långt från människor och insyn för att nästa morgon forsätta färden hem. Väl hemma, skulle jag ställa bilen på landström, när jag upptäckte att det enda fack som inte var låst, facket till avloppstanken och 10 meter förängningskabel hade fått påhälsning. Någon hade snott kabeln medan vi stod på Ullared och handlade. Det jag undrar över är hur någon bland alla dessa husbilar hittade vår bil och tog kabeln?
Jag blev inte förbannad, snarare förvånad och tacksam över en så lindrig lektion. Tjuvar finns i alla former och tillfället gör tjuven. Att ställa husbilen bland likasinnade är inget skydd mot den som saknar heder men vi lärde oss en läxa och det är vi mycket tacksamma för.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
förmodar att du hade haft bilen på laddning hemma innan du åkte till Ullared ? tråkigt när sånt händer hoppas att det inte var likasinnade ?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tråkigt att sådant skall behöva hända. Misstänker att det tyvärr är en likasinnad, någon annan har väl inte användning av en sådan förlängningssladd. För många år sedan blev jag bestulen på en adapter på en camping i Italien, var väl någon ”campinggranne” som saknade en sådan.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Obegripligt att någon bryr sig om att stjäla 10m elkabel. Men "många bäckar små" kanske ger en ansenlig mängd koppar att sälja. Vi har larmkontakter även på "garageluckorna" och de har dubbla lås. Innebär nog inte att det inte går att bryta sig in men bör ta lite längre tid.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Obegripligt att någon bryr sig om att stjäla 10m elkabel. Men "många bäckar små" kanske ger en ansenlig mängd koppar att sälja. Vi har larmkontakter även på "garageluckorna" och de har dubbla lås. Innebär nog inte att det inte går att bryta sig in men bör ta lite längre tid.
Nyfiken på larmkontakter. Sitter de ihop med bilens ordinarie larm eller är det något ni satt dit efteråt? Måste fundera på hur man ska skydda bilen. Att ta med hagelgeväret och ladda med salt skulle vara lockande men då får man väl randig pyamas och leva på vatten och bröd under bästa husbilstid.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har ett komplett Prosafe larm från J.R Larmcenter i Lindome. Larmkontakter sitter i samtliga dörrar och garageluckor. Tyvärr går den inte att koppla ihop med MB's startspärr så en har dubbla "brickor". Möjligt att den går att integrera t.ex. med Fiats startspärrsystem.
Mobilappen fungerar väldigt bra.
Tyvärr har jag inte ännu fått in ett vapenskåp i bilen... :rolleyes:
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Nyfiken på larmkontakter. Sitter de ihop med bilens ordinarie larm eller är det något ni satt dit efteråt? Måste fundera på hur man ska skydda bilen. Att ta med hagelgeväret och ladda med salt skulle vara lockande men då får man väl randig pyamas och leva på vatten och bröd under bästa husbilstid.
din ide med Hagelgeväret blir nog vanligt inom kort både med salt och utan !
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
För egen del tänker jag inte ta upp någon strid om jag får ovälkommet besök men jag har fem saker jag varje kväll räknar upp så att allt är på ”rätt” plats. Värdesaker förvaras så att man först måste flytta på mig i sängen innan de nås. Känner mig trygg med det och undviker skumma övernattningsplatser.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
För egen del tänker jag inte ta upp någon strid om jag får ovälkommet besök men jag har fem saker jag varje kväll räknar upp så att allt är på ”rätt” plats. Värdesaker förvaras så att man först måste flytta på mig i sängen innan de nås. Känner mig trygg med det och undviker skumma övernattningsplatser.
Det hjälper att ha rutiner. Jag och frugan är så nya på detta så det blir piruetter runt bilen innan vi får allt på plats. Rutiner som fylla på vatten, tömma grå o svartvatten och koppla på el är fortfarande bökigt för oss och då har vi inte ens skaffat möbler eller vevat ut markisen än men vi lär oss den hårda vägen. Som att man inte ska luta svartvatten behållaren åt fel håll när man trycker in knappen för avluftningen, då blir det äckligt värre.
 
Toppen