• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Eftersom det är tomgångsförbud 1-3 min i alla komuner. Vad säger lagen om att köra 2takts eller dieselelverk på ställplatser eller andra platser där vi husbilsägare tycker om att parkera/campa.Tacksam för seriösa svar.
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Elverk

Två batterier på bodelen och en rejäl solcell så bevöer du inte fundera på att bli utan ström.
Själva har vi en solcell på 81 watt och har aldrig blivit utan ström, :yes:kanonbra och miljövänligt för öron och miljö !!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk

Intressant frågeställning, tyckte jag först men insåg sedan att regeln förmodligen endast gäller fordon. Eller, är det inte så?

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Lagen kanske säger en sak men som granne så skulle jag inte tycka det är något vidare då man inte vill ha en "gräsklippare" utanför knuten .

Men givetvis accepterar man ju om någon skall torka håret med en hårfön i några minuter men att ha det igång i flera timmar som vi råkat ut för är ju inget kul .

Jag har dubbla Exide Gel batteri på 2*80amp samt solpaneler på 85w och har aldrig egentligen behöver elplats sommartid om man nu inte vill ha på ACC´n i bodelen .
 
Senast ändrad:

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Två batterier på bodelen och en rejäl solcell så bevöer du inte fundera på att bli utan ström.
Själva har vi en solcell på 81 watt och har aldrig blivit utan ström, :yes:kanonbra och miljövänligt för öron och miljö !!

Vi har som du monterat detta på vår husbil (100W solcell) och är jättenöjda,Min fråga är av ren och skär nyfikenhet.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Nja, du kan nog inte få hjälp av tomgångskörningsreglerna då det står så här i Malmö stad. Säkert liknande i landet i övrigt.
Lokala miljöföreskrifter om tomgångskörning.
En förbränningsmotor i stillastående motordrivet fordon får hållas igång utomhus i högst (1) minut. Detta gäller inte:
1 om trafikförhållandena föranlett fordonet att stanna, t ex i trafikkö
2 om motorn hålls igång för att - i den mån det behövs för fordonets ändamålsenliga brukande - driva annan anordning (på fordonet) än sådan som avseer uppvärmning

förstår inte varför man har så stort behov av att köra elverk. Fricampar tre nätter utan problem, och som husbilresenär ligger man inte kvar fler nätter på samma ställe.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Elverk

Vi blev utan ström för ett tag sedan, valde då att köpa ett elverk för att ha i reserv, vi kör inte detta för nöje skull.
vi kunde också ha valt att köpa en solcell då hade det valet blivit ca 7000 kr dyrare
vi har ännu inte behövt att använda det, men om det skulle behövas, ja då får vi besluta hur vi skall använda det utan att störa för mycket, jag förstår inte frågeställningen
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Jag har precis sålt mitt elverk eftersom jag aldrig använde det. Mitt problem var att det i min husbil inte fanns något bra ställe att ha elverket på. Inte bara elverket utan en stinkande bensindunk. Kombinationen gasolspis och bensinångor verkar inte så bra!

Solcell och ledlampor och lite begränsat tv-tittande så klarar man sig!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Vårt användande av "förbrukare" skiljer sig vitt & stort. Upp till var och en...

Mig veterligen finns Ingen begränsning gällande elverk och dess drift inom tätbebyggt område.

Ex. Vid varje större evenemang ställs det upp containers med diesel drivna elverk för klara av strömförsörjningen till ljud&ljus anläggning. Ullevi m.m.

Själva har vi ett 3Kva inverterverk som nyttjas sparsamt men Alltid är med. Gasolen kan ta slut vid fri-campande, fortfarande finns då möjligheten att
köra pannan på el. Å ja, jag vet att man kan ha koll på gasolen, ändå händer det ibland... Mänskligt. ;)
Oftast kör vi detta elverk till just ljud&ljus, vi kan underhålla långt ut i "tjottahejt" gällande gruppaktiviteter. Mycket uppskattat!

Vi har 165W solpaneler, ändå lyckas "Mr. slösas" till mina eldrivna större helikoptrar, förbruka mer ström än vad naturen ger oss via dessa paneler...
Ibland blir det till att starta elverket för att bistå min hobby. ( :eek: )

Förra året körde vi vårt elverket på Borgholm i ca. 2½h, då var det 2st holländare som vi bistod med el då de stått såpass länge att deras start batteri inte räckte till...
Jag fråga de 6-7st närmaste husbilarna om det var ok, efter att vi hade startat frågade en av dem om vi inte skulle starta elverket... :D:bock:
Så inte behöver de störa heller om man vet hur det kan placeras!


Mvh. Magnus
 
Toppen