• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elvärme

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Kan man på ett enkelt sätt utröna om någon elpatron är trasig? Jag tycker vår effekt på elvärmen har blivit sämre?
Kan det vara något annat fel?
Det är full speta på värmen med gasol så pannan funkar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Du kan mäta resistansen på elpatronen med en multimeter. Motståndet går att räkna fram, se Ohmslag.
Det kan också vara att det är mycket avlagringar på patronen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Slå på elpatronen på lägsta steget när systemet är kallt. Efter en stund ska du kunna känna att patronen blir varm, långt innan det kommer värme från elementen.
Gör sedan lika dant på nästa effekt steg.
Någon skillnad på temperatur?
När du värmer med gasol står du då på stolpe så 230V pumpen går eller på 12V så den lilla pumpen går?
Ibland kan 230V pumpen fastna.
För att göra en djupare analys på respektive patron så är det enklaste (om man saknar elkunskaper och multimeter) att köpa en effektmätare för vägguttaget.
Då kan du se hur mycket varje patron drar.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
har varit med om att ett relä hängde sig för 1kW läget på vår dåvarande Alde. Fick ingen värme på 1kW läget utan enbart 2kW. Mätte resistansen på patronen så den var ok. Hörde att relät inte drog när vi slog på 1kW läget så var bara till att byta kretskort på garantin då relät inte såldes löst.
Letade senare upp relät på ebay så har ett kretskort med nya relä liggande till Alde 3010 panna som reserv.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Toppen