• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Elvärme från Ingenjörsteknik Växsjö AB

alot

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
44911
Medlemskap
2026
Hallå där.

Jag har en elvärmare från Ingenjörsteknik Växsjö AB, som jag tror är kaput. Fläkten fungerar men ger ifrån sig ett tydligt ljud som om något sitter i den och till synes värmer den inte när den är inkopplad på land el.

Systemet har ett helt eget nätverk av rör som är helt separat från den vanliga Truma värmaren. Den värmer bara luften i bilen så inget vatten är involverat.

Vet någon någonting om denna lilla apparat innan jag byter ut det hela för något annat? Och har folk rekomendationer på hur jag gör detta säkert?

Min plan är väl mer eller mindre att koppla loss batteriet, och sedan koppla ur alla kablar jag ser som går till denna värmare och isolera dom så dom inte är en brandrisk eller kortsluts. Sedan hade jag denna på tankarna som ersättare: Elektrisk varmluftsvärmare 1500W/230V HeroCamper men om någon annan har rekomendationer på bättre värmare får dom gärna dela dessa.

Mvh // alot

Bilagor

• 2025-10-17-15-27-57-761.webp
    2025-10-17-15-27-57-761.webp
    474,3 KB · Visningar: 85
  • 2025-10-17-15-28-04-067.webp
    2025-10-17-15-28-04-067.webp
    776 KB · Visningar: 84
  • 2025-10-17-15-28-07-356.webp
    2025-10-17-15-28-07-356.webp
    322,8 KB · Visningar: 87
  • 2025-10-17-15-28-12-421.webp
    2025-10-17-15-28-12-421.webp
    256,5 KB · Visningar: 85
Jag har en likadan men som fungerar! Dock den gav upp under nyår 2024/25 och det vart kallt. Jag felsökte och det var kolen i fläkten som hade tagit slut. Fläkten hade stannat. Kolen finns att köpa nya och är lätta att byta.

Du äger en raritet!

Så här skrev jag för drygt 11 år sedan på detta forum:

ITV (IngenjörsTeknik Växjö AB) grundades och drevs av en entusiast (Ove Haglund). Bland produkterna fanns bland annat flera olika el-tillsatser för Truma-pannor.

Allt tyder på att mannen bakom företaget har avlidit. Någon naturlig "arvtagare" fanns inte, utan det verkar som om dottern håller på att avveckla företaget genom att försätta det i konkurs.

Utvecklingen av produkterna skedde (åtminstone från slutet av 90-talet och framåt) med support från Truma i Tyskland, och många av produkterna var godkända av det tyska företaget för användning tillsammans med deras värmare.

Pålle

Ja den är så pass bra och effektiv så det var klart värt att reparera den. Kör den just nu tillsammans med Truman och det blir väldigt varmt.

Du äger en raritet!

Så här skrev jag för drygt 11 år sedan på detta forum:

ITV (IngenjörsTeknik Växjö AB) grundades och drevs av en entusiast (Ove Haglund). Bland produkterna fanns bland annat flera olika el-tillsatser för Truma-pannor.

Allt tyder på att mannen bakom företaget har avlidit. Någon naturlig "arvtagare" fanns inte, utan det verkar som om dottern håller på att avveckla företaget genom att försätta det i konkurs.

Utvecklingen av produkterna skedde (åtminstone från slutet av 90-talet och framåt) med support från Truma i Tyskland, och många av produkterna var godkända av det tyska företaget för användning tillsammans med deras värmare.

Pålle
Tackar så mycket!

Så det var du Pålle vars inlägg jag läste förra vecka! Ber om ursäkt om jag hade en otrevlig ton i en tidigare tråd med dig, var inte meningen att låta så när jag läste det i efterhand.

Mitt problem är inte att den är ineffektivt, utan att den helt enkelt inte fungerar. Fläkten snurrar men jag är säker på att det direktverkande el elementet eller vad det än är, inte fungerar. Jag är inte helt bekväm med att börja rota i själva elementet för att den är dels 220, och har mycket effekt.

Hoppades på att hitta någon som har erfarenhet med dessa maskiner, så jag kan få ett tips om vad som är trasigt eller om det är värt att spara den ens. Finns ju enheter som skulle kunna ersätta den trots allt.

Har du kollat säkringen, min sitter mitt uppepå, en röd hårdtryckt knapp, den löser ut då det blir för varmt typ.

Jag hade en sådan på en Home car från 2008. Innanför en demonterbar plåtsida på värmaren fanns ett styrkort med två glasrörsäkringar, en för vardera värmeeffektslinga. Kolla om du har samma och sätt i två nya säkringar.
Tips 2: riv ut hela rasket å köp en ny Truma dieselvärmare med inbyggd elvärme....

Tillbaka
Toppen