• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eluttagen i förardelen dog

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sent i måndagskväll så dog eluttagen i förardelen. Jag hade gps´en på det ena och en converter på det andra för att ladda datorn.
Allt fungerade bra i några timmar, gps´en visade vägen och convertern spred en doft av ampere i hytten. Det har den alltid gjort men den fungerar och har inte tagit eld en enda gång än.
Men så stannade jag på ett ställe och därefter så fanns det inget i eluttagen.
I boken finns säkringstabeller och bilder. En säkringsdosa under passagerarens instrumentbrädesförvaringsfack(långt ord där!) skulle härbärgera säkringar för cigarettändaren, 212, och för det extra uttaget, 216.
HB´n är en Hobby T600FC, Ford Transit. 2005
En säkring var blåst och den andra var inte alls, det var tomt i hållaren. Jag bytte men inte kom det nåt ur uttaget inte. Båda två är fortfarande döda.
Har letat igenom hela bilen efter säkringar och mätt dom.
Tydligen är det nån omkoppling gjord som exkluderat säkringarna enligt boken.
Nån som har ett elschema? Det kan ju tänkas ligga nåt relä eller annan ihopkoppling nånstans eftersom båda uttagen drabbats.

Ni som håller på med en massa batterier, laddare och installerar hejvilt (jag har inte kommit därhän än) GLÖM inte bort att dokumentera ingreppen!!!!!!
En vacker dag (förmodligen när det regnar och är svinkallt och i övrigt stökigt och när Mr Murphy har varit på besök) så kommer sådana noteringar att vara guld värda.

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Eluttagen i förardelen dog

Nu har de återuppstått!!
Det blev till att lyfta ur hela säkringsdosan under instrumentbrädan för att komma åt kabelhärvan.
På kabelhärvan fanns ett relä fasttejpat och ett par trådar gick till det extra eluttaget. +-tråden låg där för att kopplas in när reläet drog. Så långt var det lätt att förstå. lite grann!
Plussen till reläet spårades till en säkring som inte användes i en annan sektion på säkringshållaren. Där låg även +-tråden till det ordinarie uttaget.
En i mitt tycke ganska märklig kopplingslösning! Har lite svårt att förstå vitsen med det hela.
OM det ordinarie uttaget överbelastas så att säkringen går så släpper reläet och då slocknar även det extra uttaget.
Finns då den poppade säkringen på en plats som inte "används", inga noteringar om den finns heller, ja då orsakar det en hel del extraarbete alldeles i onödan.
Under tiden letandet pågår är även det extra uttaget dött.
Om, och när säkringen hittas och byts ut och de inkopplade enheterna i extrauttaget finns kvar så kan det bli en strömrusning när säkringen sätts in. Då poppar även den andra säkringen, den för extrauttaget! Så där kan man hålla på en stund, tills reservsäkringarna är slut och då sitter MrMurphy i ett hörn och hånflinar.

Varför ska man hålla på och göra idiotlösningar när det går att göra det enkelt och idiotsäkert.

Så än en gång:
Notera alla ändringar och omkopplingar för framtida bruk.

Toppen