• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eluppvärmt golv började glödbrinna.

Kommun
Tyresö
HBK-Nr
5070
Medlemskap
2027
Vill höra om ngn mer varit med om att det eluppvärmda golvet börjat glödbrinna? Ingen säkring har utlösts. Upptäckte en fläck på formsydda mattan och när jag lyfte upp den upptäckte jag till min förfäran att golvet var glödhett och förkolnat på ett område 3 ggr 4 cm. Även bränt sönder mattan. Bilen är bara en 1 år gammal Rapido. Visade upp skadan på Tumbo som menar att bilen får skickas tillbaka till fabriken för reparation. Väntar nu besked därifrån. Teknikern på Tumbo kunde inte heller hitta någon säkring så jag får fotsätta med övertejpad brytarknapp. Det olustiga är att jag inser att i händelse av fullt utvecklad brand hade vi varit instängda i sovrummet utan utgång. Jag är även osker på vad jag har rätt att begära garantimässigt. Vill ju ha min bil att köra med och inte stående i Frankrike. Tips?DSC_0020.JPG

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Eluppvärmt golv började glödbrinna.

Stäm fabriken! Jag tror inte den franska lagen skiljer sig så mycket från den svenska. Inte särskilt bra goodwill för Rapido om detta sprids bland husbilsköparna!

Wikipedia:

Allmänfarlig vårdslöshet är ett allmänfarligt brott enligt svensk lag.
Brottet är ett så kallat oaktsamhetsbrott, det vill säga att det inte kräver uppsåt. Allmänfarlig vårdslöshet står beskrivet i 13 kapitlet, 6 § i brottsbalken.
Man gör sig skyldig till allmänfarlig vårdslöshet om genom att vara oaktsam vållar brand, fara för liv eller hälsa eller omfattande förstörelse av egendom. Den typ av skada eller fara som vållats är av samma slag som vid brotten mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse eller sabotage. Skillnaden är att den vållats genom vårdslöshet, det vill säga att man inte gjort det med flit.
Straffet för allmänfarlig vårdslöshet är dagsböter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt blir straffet fängelse i upp till fyra år.

Jappe

Toppen