• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri eltrappsteget krånglar.

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej, vi har ett Lippert trappsteg på vår knaus 650 van, MAN bil. trappsteget går att elektriskt via strömbrytaren att fälla ut, men inte att dra in, vare sig med strömbrytaren eller när man startar bilen, inte minsta ljud när man trycker på strömknappen, däremot kan man skjuta in trappen manuellt,
nu har vi garanti kvar på bilen så husbilsverkstaden får väl fixa felet, men vi tänkte om det finns en enkel lösning så behöver vi inte åka till verkstan.
Mvh Rolf.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej, vi har ett Lippert trappsteg på vår knaus 650 van, MAN bil. trappsteget går att elektriskt via strömbrytaren att fälla ut, men inte att dra in, vare sig med strömbrytaren eller när man startar bilen, inte minsta ljud när man trycker på strömknappen, däremot kan man skjuta in trappen manuellt,
nu har vi garanti kvar på bilen så husbilsverkstaden får väl fixa felet, men vi tänkte om det finns en enkel lösning så behöver vi inte åka till verkstan.
Mvh Rolf.
Spola bort grus som sitter i lederna på trappen. Ta sedan och blås med tryckluft. Smörj rikligt med Wd40. Vår trapp på knausen funkar galant efter de åtgärderna.
 
Senast ändrad:

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Lederna är rena och smorda med siliconspray, men det verkar som motorn inte får ström när man trycker på trapp in, den går utmärkt på trapp ut.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Tack Tompan, bra ide, men den borde även gå in när jag startar bilen, har funderat på om det kan vara separata säktingar på in och ut ?
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Ska försöka kolla själv, ledning och lägesbrytare. har talat med verkstaden och ska åka dit på måndag efter helgerna, om jag går bet själv, återkommer med resultat , Tack ni som tipsat.
 

Biörn

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
25428
Medlemskap
2024
Hallå igen, det var ett Thule vi har, sitter på en Rapido V62, felet är att det blir kvar i utfällt läge därav återkallelsen.
Missade att du hade annat fabrikat på steget.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ska försöka kolla själv, ledning och lägesbrytare. har talat med verkstaden och ska åka dit på måndag efter helgerna, om jag går bet själv, återkommer med resultat , Tack ni som tipsat.
Hej Rolf!
Behöver du hjälp så finns jag i stan.
Jag håller på med bil-el om dagarna.
Jag läste din tråd igår och missade att ni bor i Gävle med omnejd. :)
Skicka ett PM så kan vi byta info om du vill.
Jag kan ju inte göra några djupdykningar i systemen då du har garanti men känna, lukta, mäta
spänningar på lämpliga kontaktstycken går ju bra.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej Rolf!
Behöver du hjälp så finns jag i stan.
Jag håller på med bil-el om dagarna.
Jag läste din tråd igår och missade att ni bor i Gävle med omnejd. :)
Skicka ett PM så kan vi byta info om du vill.
Jag kan ju inte göra några djupdykningar i systemen då du har garanti men känna, lukta, mäta
spänningar på lämpliga kontaktstycken gå
Hej Tony ! Tack för erbjudandet, men jag låter Husvagnscenter titta på bilen på måndag eftersom garantin fortfarande gäller,
jag har sett att Du hjälpt flera HBK. medlemmar med råd, och jag vill gärna kunna kontakta dig. mitt tel. 0730672838. Mvh Rolf.
 
Toppen