• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eltrappan trasig

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Är det någon som vet vilken säkring jag ska ta bort för att den ska sluta skrika/larma när jag vrider på tändningen, har lite väl långt att köra med det oljudet innan jag är hemma, dessutom vill jag inte förstöra semestern genom att avbryta den pga en sådan sak.

Hymer 2016 Exsis 588
Thule trappa.

Jag hör hur motorn går men den tar inte upp trappen så kuggarna är förmodligen trasiga, det var väll ett återkommande problem på just 2016? Trodde jag skulle kunna lura larmet genom att trycka in kontakten så larmet skulle tro att trappan var i uppfällt läge, det larmar/skriker ändå.:(



Innan jag postade detta så testade jag att plocka bort kontrakten ur B5 som satt under passagerarstolen och då blev det tyst, såhär står det i manualen.
B5 D+ signal, intern polyswitch ( 2 A ), D5+ för el-block. kylskåp, satelitsystem.

Nu när jag plockat bort kontakten så undrar jag vad det har för påverkan på el-block och kylskåpet?

Vi kyler aldrig kylskåpet på 12V och belysningen fungerar ändå!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Mitt svar Chippen är ”vet ej”, men det jag vet är att D+ används till lite olika saker som behöver agera NÄR motor’n är igång. Beträffande trappan, den dras in när D+ är strömsatt, likaså satelitsystemets parabolantenn ska dras in kan jag tänka mig rent logiskt. Kylskåpet däremot borde få klartecken från D+ att nu fungerar laddning från motorn och det är ok att gå på 12V. Ungefär så...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
D+ åpner og for ladning av bobatteri under kjøring.
Trappen har egen sikring i elblokken, men alarmen går andre veier. Trykkbryteren som sitter på motorhuset i trappen styrer alarmen, trykk den inn og alarmen blir tyst.
Problemet med automtisk inntrekk av trappen ved start av bilen er at når bryteren svikter ( og det gjør den lett ) så skjer ett av to saker - plastdrevet brytes i stykker, eller motoren brenner.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Helt riktigt Knut, nu slipper vi åka med ett tjutande larm och ändå kunna ladda bodelsbatteriet under körning.
Jag spänner enkelt upp trappen med ett elastiskt band, nu kan vi fortsätta vår semester som vanligt.

Jättetack för råden i tråden..:):music-icon:
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag råkade ut för precis samma sak på min Exsis t 474 2016 precis när jag kommit hem från övernattningsresan till Spanien. Vi fäste in den med ett buntband för att få tyst på larmet. Sedan fixade Hymer Ängelholm det på garantin och jag fick även ett extra stag att ha med mig om det skulle hända igen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Var på Lindströms husbilar "verkstan" idag så dom kunde titta på felet, nu har dom beställa reservdelen sen sätter dom in den åt mig på garantin.:)
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Någon som vet var man kan hitta nya kuggdrev för trappmotorn, en ny motor på Thule kostar minst 2000;-
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Kolla med Forsbergs i Karlstad,
dom hade i egen regi låtit tillverka drev som passade min Thule trappa.

Tror att felet man gör vid monteringen är att dra fast för hårt, ska sitta med lite glapp för att klara lite rörelse. Egen erfarenhet, första drevet jag bytte havererade igen inom ett år.
Nästa drev har hållit i 2 år hittills, med lite glapp...

/Göran
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Precis den delen fick jag också bytt här i Kroatien till en kostnad av drygt 900kr för arbetet. Andra gången den byts på min bil som är två år. Snacka om dålig kvalitet.
Tack,då blir det att skaffa en reservdel att ha på lager,min trappa har fungerat två år nu,det finns någon form av plastkugghjul också håller dom?
 

Qcomfort52

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
19268
Medlemskap
2024
Är de någon som vet om man får tag på plastkugghjulen till enThule Singel Step bredd 551mm
husbilens årsmodell 09? mina är slitna dom glappar har försökt ändra läge på kugghjulen så att de
går och använda stegen vet ej hur länge hör att låter inte bra när man kör in stegen
 
Toppen