• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eltrappa

F

F.d. 50174

Guest
Undrar om noågon vet varför instegtrappan knappt går ut eller in får hjälpa till med händerna och dra ut den...vilken ände börjar man fel letandet....josef
 

arnda

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
9580
Medlemskap
2024
Sv: Eltrappa

Hej, för det första smörj aldrig delarna, börja med att rengöra med stålborste. Lea upp den som de säger i småland. :)Sedan skall du se att det fungerar. mvh arne
 
F

F.d. 50174

Guest
Sv: Eltrappa

Tack ska göra det så fort jag kan......mvh Josef
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Eltrappa

Kolla även elanslutningarna, framför allt jorden om den är ansluten utanför bodelen. Lätt för oxider och därmed dålig kontakt. (förutsätter att batteriet är OK)
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Eltrappa

Hej.
Hänt oss framför för att vi andvänt hb åtret runt, Förslag. Rengörning ordentligt, vi andvänder silikon spray. bra också till luckor & dörrs lister.

Mvh
Skoogis
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Eltrappa

Josef, nu vet jag inte vilket fabrikat du har på trappan men på vår bil började trappsteget gå trögt och gnissla för att till slut inte orka vare sig ut eller in. Omristor vill jag minnas att fabrikatet är. I den skjuts fotsteget ut av 2 st hävarmar som är lagrade i plastbussningar som sitter uppåt och oskyddade. Damm hade satt sig i dessa bussningar så axlarna kärvade. Jag fick ta ner trappan och demontera och rengöra hela mekaniken. Inget svårt, det ger sig själv. Det enda är att man måste ha trappsteget utdraget en aning för att kunna demontera frontplåten. Nu smörde jag med teflonspray, men tala inte om det för någon, för då får jag förmaningar om hur fel det är!
Sist monterade jag ett dammskydd över bussningarna. Nåja silvertejp!
// Göte J
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Eltrappa

Min trappa ville inte gå in när jag startade bilen. Av en annan anledning gjorde jag ren polerna och kabelskorna på batteriet och kablar med borste och skrapa, för att avsluta med lite polfett och vips åkte trappan in när jag startade.

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Eltrappa

Rena batteripoler motverkar mycket oxider och"övergångsresistans"
samt förbättrar ALL elektrisk funktion.

S.k. jordningspunkter, brukar se ut som 4-armade bläckfiskar,
ska man kolla att de har god kontakt med underlaget samt
är oxidfria.

Håll oxid- och rost-rent och de mesta fungerar bra! :)
 
Toppen