• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Elschema

Håkan A

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27705
Medlemskap
2025
Det är ingen som möjligtvis har ett schema
På manöverpanelen MP 20-t

Har letat överallt ,men inte hittat.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Hej.
Förlåta att jag hoppar in i denna tråd, man det är min MP20-T som spökar. Jag har en Dethleffs med samma panel MP-20T. Nu efter vinterförvaringen, då jag har haft strömmen inkopplad till EBLn för underhållsladdning, har 230V lampan slocknat. Jag har läst på flera svenska och tyska sidor att detta verkar vara ett ganska vanligt fel. De sa på Tumbo att en ny panel kostar 7000:-, idiotiskt att köpa nytt, borde gå att byta dioden. Någon som har ett kopplings schema så jag kanske kan få reda på vilken diod jag ska ordna fram. Har förstått att den är på 12v men vilken styrka?
Vänligen Kent
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej.
Förlåta att jag hoppar in i denna tråd, man det är min MP20-T som spökar. Jag har en Dethleffs med samma panel MP-20T. Nu efter vinterförvaringen, då jag har haft strömmen inkopplad till EBLn för underhållsladdning, har 230V lampan slocknat. Jag har läst på flera svenska och tyska sidor att detta verkar vara ett ganska vanligt fel. De sa på Tumbo att en ny panel kostar 7000:-, idiotiskt att köpa nytt, borde gå att byta dioden. Någon som har ett kopplings schema så jag kanske kan få reda på vilken diod jag ska ordna fram. Har förstått att den är på 12v men vilken styrka?
Vänligen Kent
Hej har du kollat så du har 230v i bilen så inte säkringen på inkommande inte slagit ifrån? Eller trasig laddkabel ? Kollat ?
Jumbo säkringar Leffe
 

Håkan A

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27705
Medlemskap
2025
Tack alla. Men jag tänkte mer på komponent nivå
Måste byta dioden för 230v,vill veta om det är 2v eller 1.6 eller högre. Vet vilken diod det är,men dom finns med olika spänningar. Jag får mäta upp detta ändå.
Lagar tv och annan elektronik som hobby,i ca 40 år.
Bör inte vara helt omöjligt.
Tar hem lite olika ,inte dyra.

Håkan.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Håkan A, tror du att du har lust att skriva en rad om vilken diod som behövdes och var jag kan få tag på en sådan? Min diod har också lagt av. Lika bra att vara beredd på att det kommer hända fler gånger framöver.
 

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
Hej Håkan A med flera,
Jag har samma problem med min display. Tyvärr har konstruktörerna av sådana här paneler en förkärlek till att komplicera dessa för att de ska se så tjusiga ut som möjligt. Jag har sett samma tendens i nya båtar.

20191214_140111.jpg
(Denna bild tog jag för att dokumentera hur kontaktanslutningarna ska sitta)

Jag kopplade loss panelen och skruvade isär "dubbelmackan". Det finns ju tre lysdioder; en som indikerar 220V, en som indikerar 12V och en reserv "RES". Jag mätte alla tre med en ohm-meter och konstaterade att det inte var någon skillnad mellan dem.
Min tanke annars var att byta lysdioden för 220V mot den för "RES", som ju inte verkar användas. Dioderna är ytmonterade och kräver därför lämplig utrustning för att demonteras. Två små lödkolvar kan nog fungera.

Men eftersom min mätning indikerade att nog något annat var trasigt (kanske en transistor som driver lysdioden?) så gav jag upp och skruvade ihop allt igen. Man kan ju ändå se om 220V finns genom att kolla att batterierna laddas.

Om någon får fatt på ett kretsschema och helst också ett monteringsritning på panelen är jag mycket intresserad att ta del av dessa.
 
Toppen