• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elschema Hobby T500 -09 sökes

rschneberger

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Motala
Säsongen är snart här och det blev dags idag att ta tag i det där med elen. Tanken är att sätta in en Victron shunt för att övervaka batteribanken. Medan jag går genom elen så upptäcker jag dels att man har jordat ner alla 3 (b1st bil+2st bodel) batterierna i chassiet. Man har dessutom ställt batterierna i oordning, eftersom det kändes väl helt enkelt bäst för ögat. Så till bodelsbanken sitter det ett nytt AGM och ett 10 år gammalt Original Ford på 70A, och som startbatteri har man satt det andra AGM-batteriet....Likaså har man kopplat plus och minus från startbatteriet direkt till de båda andra batterierna.
Det här känns inte och ser itne heller ut som en lösning från fabrik och jag börjar rensa.
Problemet är bara att utan de här extra pluskablarna från startbatteri till bodelsbatterierna så har jag ingen laddning av bodelen och min fråga är om någon vet var laddningen till bodelen är ansluten. Är det direkt i EBL eller går det kablar vidare framåt i bilen?
Jag letar ett schema till EBL just nu, och jag misstänker att EBL är där det är anslutet.

Så nästa fråga. Om den här krysskopplingen av batterier är gjord för att EBL är trasig, är det någon som vet vad det är i EBL som går sönder, eller är det bara att leta efter en ny?
EBL är en DS-300.

mvh //Ricky
 
Toppen