• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elschema bodel?

F

F.d. 57782

Guest
Har sökt med lykta efter ett elschema till min Weinsberg CaraLoft 550 MG då jag som utbildad elektriker själv vill kunna ha koll på bodelens eldragningar. Jag har varit i kontakt med tillverkaren i Tyskland och de säger sig inte vilja lämna ut ett sådant till slutkunder och hänvisar till återförsäljare. Jag har förståelse för att man är restriktiv med att sprida detta då många som inte har rätt kunskap kan ställa till mycket.

Misstänker att återförsäljaren kommer ge mig samma svar och vill helst att man lämnar in husbilen hos dem för arbeten..
Går givetvis att börja mäta sig fram, men det är tidskrävande samt komplicerat och med ett elschema slipper man mycket av detta arbete.

Kan någon ge mig något tips om vad jag kan hitta ett elschema i detalj för en husbil?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag fick samma svar som du. Från de som sålde bilen till mig var det också kalla handen.

Jag har succesivt, allteftersom jag har behövt veta. Mätt och spårat mig fram till hur saker är kopplade. Belysningens fördelning från säkringarna till resp. ljuspunkt har jag inte ens hopp om att få ordning på. Två säkringar och massvis med ljuspunkter (flera tiotal).

Om det är så att tillverkare och försäljare tvekar att lämna ut schemor med ev baktanke att få folk att undvika dumma kopplingar tror jag inte de tänker rätt. Erfarenheten från frågor här i forumen är att risken är betydligt större att det blir fel om man inte har schema. För pysslar med det elektriska det gör man oavsett schema eller ej.

MVH
Hans
 
Toppen