• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elschema bakljus Burstner 630 1993

F

F.d. 55008

Guest
Hej!
Var kan man få tag på elschema till en gammal Peugeot Burstner? Gällande bakljusen - vi har renoverat ett vattenläckage o ska nu koppla in allt igen. Tyvärr inga foton på hur det var kopplat innan o det är ett antal härvor som vi inte vet var de hör hemma... Någon som har tips på lösning? Tacksam för all hjälp vi kan få!! mvh Åsa
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Åsa!
Det är troligen kopplat som bilen i övrigt.
Du behöver således ett elschema från en Peugeot J5(?) 1993. Fiat Ducato 1993 och Citroen C25 1993 har nog liknande scheman.
Men som alltid så kommer ett men. Burstner kan ju ha skarvat in vad som helst på bilens original system.
Då blir det lite svårare.
Lättast är att mäta eller använda en testlampa.
Har du drag på bilen så blir det ju några kablar till men det elsystemet går ju ihop med bilens elsystem så det borde ge sig vid en mätning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Heldigvis for deg så er dette en gammel bil uten can bus. Slå på et lys om gangen og mål deg frem til lederen som er på 12V i forhold til chassi. Du kan og måle motstand mellom ledere og chassi for å finne lederen som benyttes som null leder for lampene - denne har null motstand mot chassi.
Du må og regne med at det finnes en skarv fra Burstner da ledningene er lengre enn på orginal chassi, så fargekodingen fra chassi behøver ikke å stemme.
 
Toppen