F
F.d. 58882
Guest
Undrar när man möter en sådan här på vägen.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ingen lag men däremot bör man göra det pga. bland annat gott sjömanskap, sämre manöverförmåga ,djupgående m.m.nöjesseglare har skyldighet väja för brödseglare !
Ja, det är den stora frågan. Det finns redan ett sådant fall i USA & där processar man om just vem som bär ansvaret. Gissningsvis kommer dessa fordon aldrig att framföras med annan trafik. Dom måste ju vara programmerade för att följa alla trafikregler mm. Det kan man nog fixa om dom alltid har en bestämd rutt men skall dom användas som annan beställningstrafik blir det nog svårare.Vem bär ansvaret när ett fordon av det här slaget förorsakar en olycka?
Dom måste ju vara programmerade för att följa alla trafikregler mm.
Ja, det har du rätt i, Men att blanda sådana stollar med förarlösa fordon så kan ju vad som helst hända.Tyvärr är inte alla "vanliga" bilförare programmerade för att följa alla trafikregler. Tänker främst på så enkla saker som blinkersanvändning, högerregel, utfartsregel, väjningsplikt, cirkulationsplatsregler o. dyl.
Pålle
Självkörande bilar lär nog behöva en uppmärksam person bakom ratten som kan ta över när automatiken inte gör rätt. Naturligtvis är den mjukvara som finns i bilen helt felfri, men det kan ju hända att en yttre eller inre händelse inte har kunnat förutses, och då hjälper det inte att alla förutsedda situationer hanteras perfekt.Kruxet är bara när någonting oförutsett sker. Tyvärr är det ju ofta det som är grunden till många av olyckorna.
Jag tror det är mycket långt till att vi får helt självkörande bilar i vanliga vägnätet.
Företag som köper autonoma fordon gör det för att slippa ha anställd personal som kostar pengar & att det kör dygnet runt utan VAB, helgledigheter, semester etc.Självkörande bilar lär nog behöva en uppmärksam person bakom ratten som kan ta över när automatiken inte gör rätt.
Men nu handlar tråden om fordon utan bemanning ( se länken).I slikt vær vil en viktig jobb for de som ferdes i en selvkjørende bil bli å rense kameralinser. Ultralyd som i backsensorene har for kort rekkevidde til annet enn parkering.