• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Elproblem efter vinterförvaring

Dododan

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Simrishamn
Hej.

Har hämtat ut husbilen (Bürstner Solano 729, 2012) efter vintervilan, men får inte igång en del av elen i bilen;
(AES kyl/frys, värmeanläggningen, trappsteget, belysning ovan bordet, WC pumpen,) har forskat mycket i manualen
och på nätet och har sett att om urladdningsskyddet löst ut fungerar inte ovanstående.
Men då tycker jag att varningslampan för den funktionen som finns borde lysa när jag hämtade bilen, vilket den inte gjorde.
Har haft underhållsladdning under vintern så batterierna var hyfsat laddade. Alla säkringar är hela, även glassäkringen i
EBL99 elblocket. Har laddat batterierna nu (14,1Volt) Har haft batterierna frånkopplade i 2tim och återmonterat - samma fel.

Har ni något tips vad som felas? kan det vara elblocket som lagt av? när jag slår på/av 12V huvudbrytare hörs ett relä dra i
elblocket, men det syns ju vara fler relän...

Och det har varit fritt från möss under vinterförvaringen - så inga kablar är avbitna...

Tacksam för tips!
Dododan
 
Toppen