• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpatron

H

hondacrv

Guest
På min husbil med Alde värme finns elpatron i 3 steg när jag slår över från läge 1 till läge 2 slår automatsäkringen ifrån direkt likaså jordfelsbrytaren vid uttaget på garaget.
Någon som har tips var jag skall söka felet ?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron

Nu vet jag inte vilken panna du har men en 3010 som jag kollade specen på har två elelement på 1050w rep. 2100w. Dessa element kan man då koppla in ena eller det andra eller båda. Eftersom jordfelsbrytaren utlöser när du kopplar in läge 2 måste du ha fel på 2100w elementet, en intern kortslutning till jord!
Om du inte vet vilket av elementet som är på 2100 w, så har det lägst resistans ( ca 25ohm)av de båda. Mät från båda ändar på elementet och se om du inte också har en låg resistans till jord.
Ha intagskabel borta när du mäter! Men det behöver jag väl inte säga.
// Göte J
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Elpatron

På min husbil med Alde värme finns elpatron i 3 steg när jag slår över från läge 1 till läge 2 slår automatsäkringen ifrån direkt likaså jordfelsbrytaren vid uttaget på garaget.
Någon som har tips var jag skall söka felet ?

kanske är det inställningen på effektvakten för pannan som löser ut om uttaget på garaget inte har tillräcklig effekt för att driva pannan??
 
Toppen