• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpatron 2 kW effekt???

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Har skaffat en Husbil med en Alde Compact 3000 vattenburen värmare som har en elpatron på 2 kW. Vilken yttertemptemperatur ungefär skall en sådan klara att hålla ca 20-21 celcius inne i husbilen.. Testade förra natten när det var -8 grader ute och då var innertempen 14,2 grader. Normalt eller??????????
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Elpatron 2 kW effekt???

Hej,

Kolla under "Serviceverkstad ALDE i Västteråstrakten", så ser du lite av mina funderingar i ämnet!

/Henrik
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Elpatron 2 kW effekt???

Hej Häggen,
jag föreslår att du kollar av genom att mäta hur många ampere som elpatronen förbrukar.
Kolla även vilken spänning du har i huset och i husbilen.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Elpatron 2 kW effekt???

du har en bil med förstklassig isolering/vinteregenskaper,men med tanke på volymen du skall värma upp på din väldigt STORA bil ,jämfört med många mycket mindre bilar med samma värmare ,tror jag du nog kanske får räkna med att stötta lite med gasol vid dessa utetemp om du ska upp till 20 grader..
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron 2 kW effekt???

Hej..

Vi har en Knaus 640 helintegrerad.. med samma panna och el-patron. I januari låg vi på el och fick upp +20 med elpatron. 22 - 23 med gas, vilket var onödigt då vi sover bäst i 19-20 grader. Jag tror som i tid. inlägg att bilstorleken har betydelse. försök att skärma av mellan hytt-delen och bodelen..
Lycka till
Libom
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron 2 kW effekt???

Hej, hej.. Nattugglan här.. ;)

Vi kör vår bil året om, har köpt det eminenta "Finska" isolerings täcket som bara finns positivt att säga om !

Utan det = fukt/kondens på insida framruta + elda på som bara den med både el & gasol när det närmar sig -18.

Isolerad framdel så räcker 1900W i elparton för att få ett bra klimat i husbilen, inom vissa gränser.
Jag skulle säga att med täckt front/isoleringstäcke så räcker en 2kva elpatron nedåt -5 till -10gr.
Utan extra isolering kanske till runt +- 0gr. Där efter är det gasolstöd som gäller om vi skall upp i runt 20gr...
Min erfarenhet gäller en 7m+ Helintegrerad Fransk modell... :mh:

Tjohopp, Mvh. Magnus
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron 2 kW effekt???

Hej Nattugglan !
En granne till dig undrar, var köpte du det "Finska" isolerings täcket?
Är den även lämplig att använda även under sommartid?

undrar Jorma från Härryda....
 
Toppen