• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhydraliska lyftben

F

F.d. 1730

Guest
Hej!
Jag söker ägaren till en Bürstner av större modell, som var på Forsbergs i Hyssna och där såg vi att ni hade elhydraliska lyftben. Vill gärna komma i kontakt med er för att få lite information om elhydraliska lyftben. Ert reg.nr börjar med CJM ???. Eller finns det någon annan som har information om denna typ av lyftben.
Christer från Skåne
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Elhydraliska lyftben

Det finns hudraliska ställdon som används b.l.a till att öppna grindar med
Jag har inte sett någon 12v version dom flesta år på 24v.
Linak i danmark har haft Sök på ställdon eller Actuator.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Elhydraliska lyftben

Jag har sett några nederländska husbilar som hade ett självjusterande lyftsystem med fyra hydråliska kolvar som satt monterade, en vid varje hjul. Systemet är tydligen gångbart i Nederlanderna för husbilsfolk med fysiska handikapp, då det är viktigt att husbilen alltid står i våg, på alla håll. De husbilar jag såg var rel. stora, 5-6 ton.
Du kan själv Googla på "Hydraulic Jacks", "Self leveling", "Leveling Camper products" eller kombinationer av dessa. Måste finnas även i Sverige men har inte stött på något (ännu).
Hittade en holländsk länk som visar hur det funkar: http://camperproducten.nl/index.php?main_page=index&cPath=212_182_186_34
Lycka till!
Julian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elhydraliska lyftben

Vi fikk et slik hydraulisk automatisk løftebein annlegg montert hos Goldschmitt Technic Center i Polch. Det har en 12V pumpe for hydralikken og en løftecylinder ved hver hjul. Panelet inne i bilen har 4 knapper og 10 LED indikatorer. En knapp slår på og av annlegget pluss velger mellom automatisk og manuell modus. En annen merket Next brukes i manuell mode. De to siste er opp og ned. Normalt slår jeg på annlegget og trykker deretter på opp. Etter en kort tid står bilen i våg. Ved hjulbytte bruker jeg manuell etterpå og løfter vekselvis foran og bak til bilen svever med alle hjulene godt over bakken.
Bilen har en totalvekt på 6 tonn og annlegget som er montert hos oss kan klare 10 tonn.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Elhydraliska lyftben

Hej.
Kolla på Goldsmitts,Hymer Center är återförsäljare av Goldsmitts produkter.
Mvh Jan-E
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Elhydraliska lyftben

Hej Knut.
Du hann före mig och stavade namnet rätt.
Mvh Jan-E
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elhydraliska lyftben

Ja, Jan-E du såg jo vår Flair med forhjulene godt oppe i luften i mange uker sist vinter.
 
F

F.d. 1730

Guest
Sv: Elhydraliska lyftben

Hej och tack för alla svar och goda råd, men det jag har hittat finns på
Reimo Campings hemsida under husbilsteknik - last och fjädring autolift 4. Denna automatiska lyft är vad jag är intresserad av om någon har monterat dessa på sin husbil. Priset på dessa enligt den tyska hemsidan är ju överkommligt 2990euro, eller vad tycker ni?
Christer i Skåne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elhydraliska lyftben

Klarte ikke å finne den siden, men tror det er et tilsvarende produkt til "Swing-Star" - Goldschmitt-techmobil AG finnes i automatisk og manuell styring mange prisvarianter. Tilsvarende finnes fra 2-3 andre produsenter.

Listepris for blå swings-star starter på 2690 euro for anlegg med manuell styring og 3990 euro for fullautomatisk.
 
Senast ändrad:
Toppen