• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

elgåta, stundvis utan ström i bodelen

F

F.d. 18506

Guest
Hej alla kunniga. Jag har haft redan två gånger ett märkligt problem. Jag har varit kopplad på 220 hela natten men sen under morgonen när jag kör så är jag plötsligt utan ström i bodelen. Lamper och vattenpumpen går inte. Det fanns dock ström i 12V uttaget. Kontrollpanelen visar också mycket konstigt en stund är den helt död, en stund visar den att ena batteriet har ström 100% och sen en stund senare visar den att båda batterier har typ 10% ström. Sen en stund senare funkar plötsligt allt normalt igen

Jag är ganska ny till detta med husbilen och har en fiat dethleffs 5822, årsm 94.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: elgåta, stundvis utan ström i bodelen

Det låter som fel i elcentralen. Laddaren ger inte ström till batterierna från 220v. Vad har du för el-central?

F

F.d. 18506

Guest

Det är min första husbil och jag måste först få hjälp att föstå med vissa grundgrejer. Vad är en elcentral och hur ser den ut?

S

Stavve

Guest

Kolla så att polskorna (anslutningarna) på bodelsbatteriet är ordentligt åtdragna, och att säkringarna vid bodelsbatteriet sitter ordentligt och är fria från oxider. Vi har en Dethleffs 92:a och där sitter laddaren/elcentralen under handskfacket i förarhytten. Möjligen är detta ändrat till 94. Jag har dock haft flera konstiga fel enbart på grund av misskontakt.

Lycka till.

Mvh Stavve

PS

Jag har schema till elcentralen från Calira som sitter i min bil, om du tror att det kan vara till någon hjälp.

F

F.d. 18506

Guest

ja, det sitter en hel del säkringar under handsfacket, jag ska kolla om felet sitter där någonstans. Tack Stavve, jag skulle gärna se schemat

F

F.d. 53012

Guest

Elcentralen och dess jordning var det på min 89:a Ta ut elcentralen och se var den jordar i det är som sagt lite olika hur dom olika skojarna löser problemet kanske fredag eftermiddag och dom vill gå hem, elen på 90 talsbilarna var inte helt genomtänkt. Det var något som vi fick erfara vid jordfel i samband med färjepåfart på Gotland 1999.

S

Stavve

Guest

Hej!

Här kommer schemat på laddaren, jag har något mer schema som jag inte hittar nu. Ska kolla närmare ikväll...
Säkringarna som du ska kolla är ca 4 st som sitter i en egen säkringshållare i närheten av bodelsbatteriet. Det är gammaldags runda bilsäkringar av "förkrigsmodell". Jag bytte hela säkringshållaren till en med moderna flatstiftssäkringar. OBS detta kanske inte gäller på din 94:a. Säkringarna i/vid handskfacket är väl (last)bilens originalsäkringar, tror inte du hittar bodelsrelaterade fel där.

Mvh Stavve

Bilagor

• Elschema Husbilsladdare.pdf
    65,9 KB · Visningar: 79
F

F.d. 18506

Guest

Efter era goda råd så har jag ryckt i baterianslutningar och säkringar vid bodelsbatteriet. plötsligt var allt ok och allt satt bra. Fram tills igår, när jag grejade i husbilen så var bilen hemma på gården ansluten till 220V och baterierna bör vara fulladade. Först visade kontrolpanelen att båda batterier har 100% ström men sen bara några sekunder senare så visar kontrollpanelen att bodelsbatteri är tom och bilbatteri har 100%. Alla lampor funkar, även vattenpumpen och allt annat. Är det elcentralen som strular eller är det bara något glappkontakt, eller är det bara kontrollpanelen som lever sitt eget liv?

Toppen