• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elgåta för elgurus

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har en kylbox i garaget på bilen som går på både 220v och 12v. Den har inbyggd automatisk switchning där 220v är prioriterad. D.v.s. så länge det finns 220v så går den på det.
12v ingången på boxen är kopplad direkt mot batterierna och 220v anslutningen är via ett uttag som är matat från annat uttag framme i bodelen.

Nu till det lustiga.
Om jag har elmatning till bilen d.v.s både 12v och 220v till boxen på samtidigt så startar inte kompressorn. Displayen lyser men kompressorn går inte. Så fort jag drar ur 220v matningen startar kompressorn men då givetvis på 12v. Med bara 220v inkopplat lyser displayen men kompressorn går fortfarande inte.
Om jag däremot tar 220v direkt från huset till boxen och inte via bilen så fungerar allt klockrent. Även den automatiska switchningen.
Jag har även försökt med att ta 220 matning från det uttag inne i bilen som sitter närmst inkommande el men resultatet är detsamma.

Min teori är att något på inkommande sidan i bilen ”smutsar ner” elen i bilen så att den automatiska switchningen i boxen fortfarande fungerar och slår om till 220v drift men kompressorn vägrar av någon anledning ändå att starta. Det konstiga är att allt annat fungerar hur bra som helst på 220v sidan i bilen.

Jag var ganska övertygad om att inkommande el inte switchades via elblocket utan var i princip ”orörd” i bilen förutom första passagen via jordfelbrytaren men jag kanske har fel.

Bilen är en Niesmann Flair -01 och jag har ingen Inverter inkopplad. Bara fin och jordad landström.

Någon elguru därute som har en aning om vad det kan vara?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elgåta för elgurus

Ingen elguru, men med endel kjennskap til biltypen.

El inn går direkte fra kontakten på utsiden til jordfeilbryteren, her er det koblet inn 2 kabelsett. Det ene går til lader og kyl, det andre til kontaktene i bilen.
Alle kabler har god dimensjon så jeg ville ikke tro på spenningsfall.

Det andre vi kan se på er noe helt banalt, men som kan ha betydning:
Prøv å snu kontakten - det kan være en tilfeldighet slik at boksen ikke ser 220V fordi den ser på bare en leder og det er null lederen. Den burde se på spenningen mellom lederne og ikke spenningen mot jord (felles med 12V).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elgåta för elgurus

Mät vilken spänning du har vid boxen när den är inkopplad? Kompressorn behöver mycket ström vid start! Om du har spänningsfall startar den inte. Prova att koppla den direkt i ett uttag inomhus, går den då, är felet troligen spänningsfall på grund av för lång, eller klen ledning till husbilen.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Elgåta för elgurus

Ingen elguru, men med endel kjennskap til biltypen.

Prøv å snu kontakten - det kan være en tilfeldighet slik at boksen ikke ser 220V fordi den ser på bare en leder og det er null lederen. Den burde se på spenningen mellom lederne og ikke spenningen mot jord (felles med 12V).

Detta har jag provat. Ingen skillnad
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Elgåta för elgurus

Mät vilken spänning du har vid boxen när den är inkopplad? Kompressorn behöver mycket ström vid start! Om du har spänningsfall startar den inte. Prova att koppla den direkt i ett uttag inomhus, går den då, är felet troligen spänningsfall på grund av för lång, eller klen ledning till husbilen.

Ingen skillnad i spänning. Boxen gör inte ens ett försök att starta kompressorn. Jag har provat med kraftig kabel från annat uttag inne i bilen och det fungerar inte heller. Med matning från huset fungerar allt perfekt. Även om jag matar boxen direkt från bilens landströmskabel...

Jag har ännu inte öppnat dosor mm inne i bilen för att exakt följa inkommande el men jag troddde som sagt att matningen var orörd och oswitchad på 220 sidan i bilen.

Inte helt logiskt detta:confused:
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Elgåta för elgurus

Låter som om du har en batteriladdare i husbilen som ligger inkopplad jämt. Om laddaren är defekt eller av dålig konstruktion så kan störningar från switchen i den läcka ut bakvägen och lägga sig på 220V.
Koppla ur den batteriladdaren om du kan.
Det var ytterligare en teori:)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Elgåta för elgurus

Låter som om du har en batteriladdare i husbilen som ligger inkopplad jämt. Om laddaren är defekt eller av dålig konstruktion så kan störningar från switchen i den läcka ut bakvägen och lägga sig på 220V.
Koppla ur den batteriladdaren om du kan.
Det var ytterligare en teori:)

Jag har provat redan att stänga av den med switchen på laddaren men jag skall även prova att fysiskt koppla bort den från nätet så får vi se.

Tack!
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Elgåta för elgurus

Det vore nog inte fel att kolla hur nätspänningen ser ut med ett oscilloscope. Logiskt sett borde det vara något knas med vågformen på 220V.
Dylika "omöjliga" fel brukar vara ganska inspirerande att undersöka.:p
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Elgåta för elgurus

Jag undrar om det inte kan vara något med nollan, och/eller skyddsjord.
Mät spänning mellan fas och nolla vid kylen, och mellan fas och skyddsjord så du inte har något konstigt där.
Har du ingen nolla så kan minst sagt "konstiga problem" uppstå då viss "jordning kan ske via andra komponenter som kan vara tillräckligt för att driva ex. panelen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Elgåta för elgurus

Ja nu har jag rivit runt rejält och delvis lyckats närma mig orsaken..

Jag provade att koppla bort i princip allt utan något resultat. Till slut kopplade jag t.o.m bort inkommande fas och nolla från jordfelsbrytaren och kopplade dem direkt på en skarvsladd som gick bak till boxen... samma resultat. Jag hade alltså i princip raka kablar från huset, via intaget i bilen och sedan via skarvsladd bak till boxen utan att blanda in något annat i bilen.. hela bilen var alltså utan 220V och det fungerade fortfarande inte.

Men, jag använde fortfarande jordplinten i bilen som skarvblock till skarvsladdens jord.
När jag även drog jorden direkt utan att blanda in bilens jordplint hoppade kompressorn igång!!

Det är alltså något skit på jordsidan som får boxen att inte vilja starta! Detta måste rimligen också vara orsakat av någon mystisk bakström av någon 12v komponent eftersom bilen är helt utan 220v (fas+nolla) när jag testat. Mysko är bara förnamnet.

Jag gissar att jag har en kombination av "läckande" 12v pryl och extremt känslig kylbox..
Nästa steg blir att koppla ur varje 12v del var för sig och se om det går att ringa in boven. Laddaren var det första jag kopplade ur.

Någon som har någon annan teori??:confused:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Elgåta för elgurus

Senaste nytt om nu någon är intresserad:rolleyes:.

Hittade källan till allt ont och självklart är det hur enkelt som helst när man väl vet om det.
Provade att göra en fuling och kopplade ihop minus på 12v ingången på kylboxen direkt med 220v ingångens jord på kylboxen. Ja, jag vet, ajabaja.. men jag måste bara hitta felet.

Resultatet? Kompressorn startar inte. Oavsett om jag tar matning från huset eller bilen.
Plötsligt blir fenomenet med jordkablarna i bilen självklart.

Boxen klarar alltså inte av att vara inkopplad med 220v sladden och 12v sladden samtidigt om de har gemensam jordpunkt. Då får den frispel. Displayen fungerar som den skall men kompressorn går bara inte igång.
Konstruktionsmiss skulle jag vilja säga då det är en mobil box. Om jag inte är helt ute och cyklar så har alla husbilar och husvagnar gemensam jord.

Lösningen i mitt fall blir att bara mata den via 12v och låta laddaren jobba lite extra när bilen har landström.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Elgåta för elgurus

Att använda 12V med enkelledare i ett likströmssystem som en bil, dvs att "jorda" eller stomansluta som det är, för returen är ju ett vedertaget sätt att bygga bilar.

För 230V växelströmssystem så är det däremot inte riktigt samma sak (även om det fungerar rent elektriskt), men har lite risker på personsäkerhets o brandrisfronten, så 230V systemet hoppas jag verkligen är isolerat från stomanslutning!

I en Europastick kontakt så har man koll på fas, neutral (nolla) och skyddsjorden, denna bör passera säkring för fasledaren och sedan jordfelsbrytare för fas o Neutralledaren för att sedan mata förbrykare. Skyddsjorden stomansluten för att fånga upp ev vilsekomna strömmar i karossen och skall i så fall lösa ut jordfelsbrytaren direkt.

På en "vanlig" stickpropp har man normalt sett inte koll på fas o neutral, utan då bör inkommande vara avsäkrat så att båda trådarna passerar varsin säkring (samma sak gäller då man passerar "adaptrar").


Jag tycker det låter som din jordfelsbrytare inte fungerar!!

Att 12V o 230V "nolorna" skall vara gemensamt låter farligt det med..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elgåta för elgurus

Problemet er sikkert enkelt, bilens -12V er koblet til chassi og jordet via 220V sin jordledning. Styrelogikken i boksen for 220V godtar ikke denne sammenkoblingen - muligens fordi strømkabelen fra huset har jord og null på samme potesiale. Dette ville forklare det at automatikken fungerer når det ikke er kobling via bilens 220V opplegg, som må være jordet til chassi av sikkerhetsgrunner. Jeg vil si dette er en klar feilkobling i logikken i boksen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Elgåta för elgurus

Jag var kanske inte tydlig med vad jag kom fram till och det blev ju lite rörigt men det är helt enkelt så att kylboxen inte klarar av att 12v ingången har samma jord som 220v ingången. Något i elektroniken i kylboxen får frispel. Felkonstruktion helt enkelt för man har ju gemensam jord i bilen på 12v och 220v sidan och elektronikens enda uppgift är att switcha automatiskt mellan ingångarna..
Det var därför allt fungerade bra när jag tog 220v från huset utan att passera via bilen.

Inget fel i bilen eller jordfelsbrytaren alltså. Den har löst ut både en och fem gånger när jag testat runt :D

Tack för hjälp och bra ideer
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Elgåta för elgurus

Kanske det fungerar om stöpseln i vägguttaget svängs så att nolla och fas i bilen växlar plats? För nollan är ju alltid sammankopplad med jorden längre bort....
 
Toppen