• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elfråga

Leffe M

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2025
Vad kan hända om man startar motorn med 230 v inkopplat ?

Råkade göra det idag för att flytta fram en halv meter för att komma åt grejer bakom bilen.

Ser ut att allt funkar normalt nu , men vad kunde hända? eller Ebl reläer sköter det

Leffe

Sv: Elfråga

Det händer ingenting. Har själv kört motorn med 230V inkopplat några gånger. Visserligen har jag ingen EBL utan en DM-500. Skulle tro att de flesta el-systemen är likvärdiga trots olika fabrikat.

Bennie

Jag har råkat köra igång fabriksmonterat elverk med 230 inkopplat. Hände heller inget, men jag kände mig inte stolt efteråt.

/M

Nu vet jag inte ifall 230V in i de olika husbilsmärkena skiljer sig åt i kopplingen,
men jag brukar köra det fasta elverket(=230V påkopplat i hela systemet) under färd heta sommardagar, för att få extra kyla från den takmonterade ac'n,
ser även att laddningen då kommer från 230V också, men inget "onyttigt/skadligt" händer.:)

Min modifierade EBL kopplar inte ihop bil och bodelsbatterierna när 220 är anslutet, dvs man laddar vidare på 220V.

Senast ändrad:

Tack för svaren

Det värmde allt funkar, var lite orolig vad som kunde ske

TACK Leffe

Tillbaka
Toppen