• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Elfel.

Polly

HBK Medlem
Kommun
Arvidsjaur
HBK-Nr
38473
Medlemskap
2026
Jag har en gammal euramobil 2011.
Skuĺe ladda batterierna i dag för vi har haft -24 25 i flera dagar,efter flera timmar tog jag bort laddningen ska starta gasol pannan men displayen för det startar inte,men motorn brinner i gång.
Kan det vara nån säkring som går till displayen för pannan eller????

Jag har en gammal euramobil 2011.
Skuĺe ladda batterierna i dag för vi har haft -24 25 i flera dagar,efter flera timmar tog jag bort laddningen ska starta gasol pannan men displayen för det startar inte,men motorn brinner i gång.
Kan det vara nån säkring som går till displayen för pannan eller????
En del displayer gillar inte minusgrader, behöver varmare för att visa något har den fungerat tidigare i denna temp?

En del displayer gillar inte minusgrader, behöver varmare för att visa något har den fungerat tidigare i denna temp?
Jo det har den,jag slog på den och satte batterierna på laddning och sen efter några timmar tog jag bort laddningen,tog bort kabeln och då jag skulle slå på strömbrytaren för ström på så då funkar inget,men motorn startade trots kylan,men inte displayen för att starta pannan.Men det var så kallt så jag ville inte börja kolla säkringar då,jag gick in i huset i stället.

Det låter antingen som huvudsäkringen är trasig eller så har dina batterier gett upp.
Prova att stoppa i sladden igen och se om du får 12v att fungera då.
Går det då är det batterierna.

Det låter antingen som huvudsäkringen är trasig eller så har dina batterier gett upp.
Prova att stoppa i sladden igen och se om du får 12v att fungera då.
Går det då är det batterierna.
Jag tror inte det är batterierna jag hade ström så bilen startade,men hellre kanske nån säkring

Det blev nog en liten missuppfattning i början och kunde uppfattas som "motorn"/fläkt, pump till pannan startade men displayen var svart.
Men bildelen, startbatteriet och bilmotorn funkar alltså ok.
Som flera skriver ovan så är det olika batterier till bildelen och bodelen.
Blir lite mycket att förklara ingående men när bilen står still så är de separerade från varandra så man alltid har ström i bildelen och kan starta bilen med ett fullt batteri även om man har gjort slut på bodelsbatteriet genom att använda för mycket el eller som ex. somnat från en TV så bobatteriet är tomt.
Funkar något annat i bodelen, som lyse, kanske någon köksfläkt eller liknande, det kan vara som så att bobatteriet är stendött eller att just bodelen inte får ström från det batteriet av någon anledning..... Eller det kanske inte har laddats av någon anledning.
Det blir det lite tråkiga svaret tyvärr att man borde mäta lite på batteriet och kablar för att få ett bra svar.... Om det är ett "vanligt" batteri som bodelsbatteri och det inte fått någon översyn på länge så kan det vara misshandlat och självdött helt i kylan.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
t
Det blev nog en liten missuppfattning i början och kunde uppfattas som "motorn"/fläkt, pump till pannan startade men displayen var svart.
Men bildelen, startbatteriet och bilmotorn funkar alltså ok.
Som flera skriver ovan så är det olika batterier till bildelen och bodelen.
Blir lite mycket att förklara ingående men när bilen står still så är de separerade från varandra så man alltid har ström i bildelen och kan starta bilen med ett fullt batteri även om man har gjort slut på bodelsbatteriet genom att använda för mycket el eller som ex. somnat från en TV så bobatteriet är tomt.
Funkar något annat i bodelen, som lyse, kanske någon köksfläkt eller liknande, det kan vara som så att bobatteriet är stendött eller att just bodelen inte får ström från det batteriet av någon anledning..... Eller det kanske inte har laddats av någon anledning.
Det blir det lite tråkiga svaret tyvärr att man borde mäta lite på batteriet och kablar för att få ett bra svar.... Om det är ett "vanligt" batteri som bodelsbatteri och det inte fått någon översyn på länge så kan det vara misshandlat och självdött helt i kylan.

M.v.h. JANKRO.
Tack för ditt svar,jag tänkte kolla upp batteriet i dag men det är så jävla kallt nu så jag får vänta tills det blir lite mildare mvh.

t

Tack för ditt svar,jag tänkte kolla upp batteriet i dag men det är så jävla kallt nu så jag får vänta tills det blir lite mildare mvh.
24-25 minusgrader. Vad har du för typ av bodelsbatteri. Bly eller Lifepo4.
Om det är ett Lifepo4 batteri kan BMS kopplat från batteriet pga den låga temperaturen. Samma sak med laddningen, någonstans mellan 0 till +5 grader.
Mitt LFP batteri skulle inte fungera vid 24-25 minusgrader. Det är precis under gränsen vid last för mitt batteri.

Tillbaka
Toppen