• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elfel 220V.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
En beskrivning på vad som hände min husbil inför viteruppställningen.
Satte på min Ultraheat på 2000 W för uttorkning av bilen och 2 fläktar i Trumavärmaren.
När jag kollar senare luktar det bränd kabel i bilen och ingen el i bilen.

Hittade felet i garderoben där min 2 poliga automatsäkring sitter. en förbindnig mellan säkringen och en sockerbit där alla anslutningar sitter var helt sönderbränd. I plastboxen som säkringen sitter i hade bakstycket smält nästan hål men ej tagit eld. Får nog tacka
flamskyddsmedel att jag har husbilen kvar. Det som förvånar att man iTyskland satt i en så klen kabel, 1.5 M2 se bild. Nu Lagat med grövre kabel.
Från garaget avsäkrat 10A och Jorfelsbrytare som inte löst ut.

Har nu mätt förbrukningen på 220v sidan.

Bara laddaren 0,37A
Med 2 fläktar 0,39A
Ultraheat 2000W 8,22A
Spånningsfall 220v 2v

Jägarn

Bilagor

• IMG_1370.JPG
    IMG_1370.JPG
    705,6 KB · Visningar: 17
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Elfel 220V.

normalt har man 1,5mm2 kabel till 10A säkring,gissar att nått varit dåligt åtdraget eller på annat sätt haft dålig kontakt och då blir det varmt fort

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Elfel 220V.

Så glad jag blir att du visar en bild med en beskrivning. Det är just detta gemene man inte ser, vad som kan hända med elen. Då jag inte ser det i sin helhet så får jag gissa. Detta kan det bero på fel i produkten, fel i anslutningen eller felaktigt utförande av montören. Inget fel på kabelarean. Sådant fel hjälper inte säkring eller jordfelssbrytare i första skedet.
Hela elinstallationen i våra bodelar är utförda av dåligt motiverade fabriksarbetare. En ansvarskännande elektriker gör sin anslutning sedan tar man sin spetstång och drar i kabeln så man vet att den sitter där.

Toppen