• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförbrukning vid vintercamping

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2024
Hej
Om man vintercampar vid tex en skidort, hur mycket el förbrukas per dygn ?
Förbrukningen beror ju på vädret, hur stor HB man har etc.
Räcker Aldepannan att värma en stor HB med el ??
Hoppas ni kan ge någon info om ovan.
//Peter
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min mätning kan då kanske vara till hjälp.
Våra 25 kvadratmeter behöver en elektrisk effekt på ca 2,5 kW för att hålla 21 grader när det är -5 till -10.
Baserat på en gasolförbrukning mätt med våg under 24 timmar, omräknat till nyttoeffekt = elektrisk effekt.

Jag hade inte draperiet fördragen som separerar hytten från bodelen, samt vår bil är bättre isolerad än en Euramobil.
Din bil är å andra sidan mindre, så jag skulle säga att du kan räkna med ca 1 kW el effekt per 12 grader temperaturskillnad ute/inne.

Draperi mellan bodel och hytt gör mycket stor skillnad, även i vår bil som är bra isolerad.

Edit, ingen person var inne i bilen under mitt test. Var vuxen person avger ca 100 w, som adderas till värmeeffekten inne i bilen.
 
Senast ändrad:

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Hej
Om man vintercampar vid tex en skidort, hur mycket el förbrukas per dygn ?
Förbrukningen beror ju på vädret, hur stor HB man har etc.
Räcker Aldepannan att värma en stor HB med el ??
Hoppas ni kan ge någon info om ovan.
//Peter
Vi var 2 st 9 meters integrerade som stod 3 dygn i 16 minus med 10 A säkring det gick även en 10 kilos gasolflaska per bil
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hej
Om man vintercampar vid tex en skidort, hur mycket el förbrukas per dygn ?
Förbrukningen beror ju på vädret, hur stor HB man har etc.
Räcker Aldepannan att värma en stor HB med el ??
Hoppas ni kan ge någon info om ovan.
//Peter
Min erfaring er at man får ca. 10-15 gr./1000W alt avhengig av biltype, vær og vind, antall vinduer, vinter trekk i front o.l. Avik i begge retninger finnes selvsagt, men tror ikke dette er så langt unna snittet. Har selv flere overnattinger i under 30 blå og da har ikke Alden alltid greid varmen bare på gass.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Ett litet tips från mig är att ett vintertäcke på framrutan hjälper väldigt mycket.
:msn_thumbup:Har själv haft Masa täcket till flera av mina bilar, intjänat i minskade "Energi"utgifter på ett par/3 säsonger. (min uppskattning, kör året runt)
Men även positivt för inneklimat i andra aspekter, mindre kondens på rutor m.m.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej
Om man vintercampar vid tex en skidort, hur mycket el förbrukas per dygn ?
Förbrukningen beror ju på vädret, hur stor HB man har etc.
Räcker Aldepannan att värma en stor HB med el ??
Hoppas ni kan ge någon info om ovan.
//Peter
Vi har en helintegrerad husbil, med dubbelgolv, och har stått 5 vintersäsonger på campingen i Tandådalen, där man har möjlighet att plocka ut 16A ur eluttagen.
Har haft täcke utvändigt över rutorna i fram och ett invändigt täcke från instrumentbrädan ner till golvet.
Alde-pannan har oftast stått på 3kW, men ibland har vi kört på 2kW vilket funkat de gånger vi testat.
Kallaste vi haft utanför var -25 och då var vi tvungna att stötta med gasol för att få en behaglig innetemperatur.

Vi har inte värme på hela tiden och det tar ett antal timmar att värma upp dubbelgolv m.m. så man vill ha så hög effekt som möjligt i början.
(Skulle iofs kunna köra gasol första dygnet, eftersom det tydligen motsvarar en effekt på 6kW.)


Vår förra husbil hade Truma-värme och vi upplevde att det var omöjligt att få tillräcklig värme med enbart el, om det var kallare än -5 grader.
Tyckte att det var alldeles för dålig fart på fläkten i värmaren då man körde på enbart el.
Kan ju iofs vara så att lite modernare Truma värmare fungerar mycket bättre på el, vår förra bil var från 2011.
Den hade dessutom inte dubbelgolv, som vi absolut föredrar att ha vid vintercamping.

Hälsar
Bettan o Einar
 
Toppen