• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Element - igen!

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
I takt med att kvicksilvret sjunkit har jag lusläst alla trådar om extra element och kupévärmare som kan placeras fram i bilen för att ge extra värme när man står på el. Detta har i och för sig gett nya kunskaper men helt har jag inte kommit fram till vad jag ska köpa, så här följer några frågor/funderingar:

1. Kupévärmare är tydligen säkra att använda i husbilen. Men finns det någon tyst sådan som helst också är termostatstyrd? Den bör också ha två effektlägen varav det ena är omkring 600W som man kan utnyttja när står mot en 10A säkring (har redan 1.8 KW elpatron)

2. Beträffande konvektorelement som man kan köpa för ett par hundralappar på Clas Ohlson m fl, är de säkra att använda i husbilen eller finns det glödande trådar som inte är inkapslade? ( se t ex Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag )Hur är effekten av dem?

3. Är det någon som har erfarenhet av att använda ett litet oljefyllt element, se t ex Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag Ger de någon extra värme? Är de säkra att använda?

Tack på förhand!
 
F

F.d. 21408

Guest
Sv: Element - igen!

Hei. vi har et oljefylt element( ikke fra clas ohlson, men fra elkjøp eller noe) Vi har hatt det på ca en mnd. tid, det har fungert fint hitill. Satte den på en skiferhelle, for sikkerhets skyld. Vi er og skjekker der med jevne mellomrom. Bilen står parkert ved siden av huset.

Hilsen Liv
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.935
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Element - igen!

Har haft samma element som Harlad Nyborg nu säljer för 129:-, i flera år. Det fungerar jättebra. Vi använder det hela vintern. Även när bilen står på uppfarten hemma. Det enda negativa är att jag har nog har betalt minst det fyrdubbla! :(
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Element - igen!

Vi har ju våran panna i bak i bilen och har nu en kup'efläkt på 600/1250w i fram och den behöver nästan gå på 1250w så jag kör nu på steg 1 på elpatron och gas sant 1250w på fläkten framme vid pedalerna .

En del täpper även för några ventilationshål som är i förar och passagerardörrarna pga. kallras ,påverkar det säkerheten ??
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Element - igen!

Jag har ett oljefyllt element (tror det är på 800 w) köpt på Jula, använder detta element under höst och vår i husbilen när den står hemma på tomten och då funkar det bra, men nu när det är ganska många minusgrader så räcker det inte till, har därför köpt detta på Jula Konvektorelement med fläkt 750/1250/2000 W och får då lite rörelse på värmen och kan hålla husbilen lagom varm även i garderob och toa. Har även en liten tystgående fläkt som alltid ligger i husbilen, men den används endast när vi är ute och mot förmodan står vid el, men den kan vara bra att ha. //Tommy
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.935
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Element - igen!

Vi har ju våran panna i bak i bilen och har nu en kup'efläkt på 600/1250w i fram och den behöver nästan gå på 1250w så jag kör nu på steg 1 på elpatron och gas sant 1250w på fläkten framme vid pedalerna .

En del täpper även för några ventilationshål som är i förar och passagerardörrarna pga. kallras ,påverkar det säkerheten ??

Det är synd att inte fler tillverkare monterar pannan i soffan fram. Bilen är ju bäst isolerad och har många meter konvektoryta där bak och dessutom pannan i garaget eller under sängen. Pannans strålningsvärme hade varit bra att ha fram. Nu blir det förbaskat varmt bak om man vill ha det drägligt fram utan extra värmekälla.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Element - igen!

"En del täpper även för några ventilationshål som är i förar och passagerardörrarna pga. kallras ,påverkar det säkerheten ??"

Nej, det gör det inte, behöver ingen luft för värmealstringen.
En vanlig trådelementfläkt bör ha överhettningsskydd,så minimeras risken för brand.

Jojje
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Element - igen!

Ok, använder ni inte värmeljus ? (öppen låga ) spisen ?(öppen låga )
TV:n ? (statiskt ) m.m.

Har du gasolläcka så har du problem i vilket fall.
Jag är inte orolig för min gasolutrustning, bara man håller koll på slangar o kopplingar osv.

// Pär
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: Element - igen!

Ursäkta en amatör i sammanhanget, men varför ska man ha värme på i bilen när man inte ska använda den på några månader? Allt fryskänsligt har man ju tagit ur och bilen klarar väl lite kyla eller..................?
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Element - igen!

I takt med att kvicksilvret sjunkit har jag lusläst alla trådar om extra element och kupévärmare som kan placeras fram i bilen för att ge extra värme när man står på el. Detta har i och för sig gett nya kunskaper men helt har jag inte kommit fram till vad jag ska köpa, så här följer några frågor/funderingar:

1. Kupévärmare är tydligen säkra att använda i husbilen. Men finns det någon tyst sådan som helst också är termostatstyrd? Den bör också ha två effektlägen varav det ena är omkring 600W som man kan utnyttja när står mot en 10A säkring (har redan 1.8 KW elpatron)

2. Beträffande konvektorelement som man kan köpa för ett par hundralappar på Clas Ohlson m fl, är de säkra att använda i husbilen eller finns det glödande trådar som inte är inkapslade? ( se t ex Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag )Hur är effekten av dem?

3. Är det någon som har erfarenhet av att använda ett litet oljefyllt element, se t ex Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag Ger de någon extra värme? Är de säkra att använda?

Tack på förhand!
Jag har ett oljefyllt från ÖB ,funkar kanon nu när det var 19 minus så höll det 3+ grader i bilen. Kostade 229:- 2 effektlägen samt termostat.
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Element - igen!

Jag har ett oljefyllt från ÖB ,funkar kanon nu när det var 19 minus så höll det 3+ grader i bilen. Kostade 229:- 2 effektlägen samt termostat.
Men å andra sidan som vissa påpekar varför värme lite kyla klarar den säkert men man tror att bilen mår bättre med lite värme på ,så e det ju lite Gött å gå ut å sätta sig ta en pilsner å drömma till våren då e det ju gött om det e plusgrader.:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Element - igen!

Ursäkta en amatör i sammanhanget, men varför ska man ha värme på i bilen när man inte ska använda den på några månader? Allt fryskänsligt har man ju tagit ur och bilen klarar väl lite kyla eller..................?


Just nu tror jag diskutionen var om man behöver en fläkt för tillskottvärme i förardelen som har en del kallras för nu är det -22 här i Tandådalen och nu vill jag inte vara utan fläkten .

Annars tål väl husbilen kyla om man tömt varmvattenberedaren samt slangarna och vattenpumpen på vatten annars så gör det ju sönder rätt snart .
 
Toppen