• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elektroblock NE 237 skitkvalitet

kocken1

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2026
Hur många här har ett "elblock"(där alla säkringar i bodelen sitter) med märket NE 237, jag har Adria 690 Coral supreme -2014 där detta elblock har gått sönder 5 gånger, ingen 12v ut i husbilen. Hur i helvete kan detta vara möjligt?? Är vi fler som har haft problem med detta? Säkringen som sitter bredvid boxen på 2ah ryker direkt. Kontakt JP 18 kabel 3, 12v strömförsörjning ne 237 står det alltså ström så att boxen fungerar.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
På schemat finns ingen 2Amp säkring men sitter den in på #3 på JP18
så borde du kunna dra ur panelens kontakt JP6 för att se om säkringen håller.
Det låter lite konstigt att det bara är en 2Amp säkring till den 12Volt ingången.
Men å andra sidan så ser ju hela elschemat suspekt ut då plus och minus från JP18 #2 och#3
går till Electronics Fuseboard.
Vad har varit fel dom andra 5 gångerna?

Jag skulle vilja veta mer.
Fungerar panelen?
Fungerar laddning av batteriet i bodelen tex?

F

f.d. 53452

Guest
Förmodligen kan jag inte hjälpa dig och möjligt att du inte uppskattar vad jag säger men. Säkringar finns i elsystem för att gå sönder när något är fel i systemet så att inte allvarligare fel inträffar (eldsvådor, dödsfall). Om en säkring går ska man först undersöka varför. I många fall kan det vara en slumpmässig överbelastning varför många "testar" med att sätta dit en ny. Om samma säkring går flera gånger tyder det på ett allvarligt fel. Det klokaste man kan göra är att vända sig till en bilelektrisk firma som kan felsöka och åtgärda felet. Ofta uppfattar man elinstallationer som "säkra" eftersom de är hela och rena samt i "hobbyformat". Men redan vid 12 volt kan det bli farligt och vid 230 är det livsfarligt!
Lycka till
Svante

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det ser ut som att kabel 3 är är en variant av simulerad D+ från bodelsbatteriet.
Om säkringen på 2A är trasig kommer 12V att försvinna. Bla reläet till bodelsbatteriet släpper.
Flera relän kommer inte att fungera utan matningen via JB18.

Kolla att kabeln från batteriet till ingången JP18 inte är skadad.
Jag skulle börja där.

hapei

HBK Intresserad
Kommun
Karmøy
Hur många här har ett "elblock"(där alla säkringar i bodelen sitter) med märket NE 237, jag har Adria 690 Coral supreme -2014 där detta elblock har gått sönder 5 gånger, ingen 12v ut i husbilen. Hur i helvete kan detta vara möjligt?? Är vi fler som har haft problem med detta? Säkringen som sitter bredvid boxen på 2ah ryker direkt. Kontakt JP 18 kabel 3, 12v strömförsörjning ne 237 står det alltså ström så att boxen fungerar.
Hei, jeg ser at dette er en gammel tråd, men jeg lurer på om du har funnet ut hvorfor NE237 går sönder? jeg har den samme i en Adria Matrix 2016, och denna har gått sönder 2 ganger, akkurat samma fel som du beskriver

Toppen